Viestinnän Keskusliiton uusi toimitusjohtaja Jukka Viitasaari toivoo suurten mediakonsernien lisäävän yhteistyötä startup-yritysten kanssa.
Viestinnän Keskusliiton toimitusjohtajana elokuussa aloittava Jukka Viitasaari toivoo, että suuret kotimaiset mediakonsernit pyrkisivät löytämään innovaatioita ja kasvamaan ostamalla startup-yrityksiä tai tekemällä niiden kanssa tiivistä yhteistyötä.
”Suomalaisten mediayritysten ei tarvitse kehittää kaikkea itse”, Viitasaari sanoo,
Seitsemän viime vuotta Viitasaari on ollut Teknologiateollisuus ry:n tietotekniikka-, sähkö- ja elektroniikka-aloista vastaava johtaja. Media- ja teknologia-alat voivat hänestä oppia toisiltaan paljon.
”Teknologia-alalla järjestetään paljon viikonloppuleirejä, joilla suuryritykset, startupit ja tiedemaailma käynnistävät kokeiluprojekteja. Tällainen yhteistyö toimisi myös media-alalla.”
VKL:n edellinen toimitusjohtaja Valtteri Niiranen siirtyi toukokuun alussa tekijänoikeusjärjestö Kopioston johtoon. Niiranen on juristi, Viitasaari taas työskenteli ennen Teknologiateollisuutta toimittajana yli 20 vuotta. Miten journalistitausta vaikuttaa siihen, miten hän johtaa työnantajajärjestöä?
”Omassa johtamisessani viestintä, avoimuus ja läpinäkyvyys ovat keskeisiä asioita. Hyvä johtaminen on viestintää parhaimmillaan.”
Viitasaari, 53, on valtiotieteiden maisteri ja opiskellut kansainvälistä politiikkaa. Journalistina hän on työskennellyt etupäässä tekniikka- ja talouslehdissä.
”1980-luvulla atk nousi pinnalle, mutta valtsikassa siihen ei voinut perehtyä. Ajattelin, että voin oppia tietotekniikasta tekemisen kautta, ja hain avustajaksi Tietoviikkoon.”
Myöhemmin Viitasaari on työskennellyt muun muassa MikroPC:n, Tietokoneen, MacMaailman ja Taloussanomien toimituspäällikkönä. Vuonna 2000 hän toi Suomeen verkkojulkaisu Digitodayn.
Digipioneeri uskoo, että vaikka painetun lehden asema heikkenee, printti ei ole kuolemassa.
”Aikakauslehtiä painetaan vielä koko nähtävissä olevan tulevaisuuden ajan.”
VKL:n johtaja luottaa myös, että parin kolmen vuoden päästä media-ala alkaa uudelleen kasvaa. Helppoa se ei kuitenkaan tule olemaan.
Entä mitä asioita tuleva mediayritysten edunvalvoja toivoo valtiolta?
Viitasaari ottaa esille VKL:n tutut vaatimukset: mahdollisimman alhainen alv, Ylen aseman kriittinen arviointi ja suomalaisten mediayritysten toimintaympäristön turvaaminen kilpailussa kansainvälisiä jättiläisiä vastaan. On työmarkkinajohtajan listalla kuitenkin myös yksi vähän esillä ollut asia: koulujen mediakasvatus.
”Medialukutaito on tärkeää jo kansallisen turvallisuudenkin kannalta, jotta kuluttajat osaavat erottaa laadukkaat mediasisällöt trollien tuottamasta propagandasta.”
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena