Keväällä uudistunut Kodin Kuvalehti tarjoaa ruuhkavuosiaan eläville naisille toivon tunnelmaa ja ratkaisuja arkeen.
Sanomalehti- ja uutismies Mikael Pentikäinen sanoi Journalistissa 14/2014, että hyvä journalismi hakee ratkaisuja ja jättää toivon tunnelman. Keväällä uudistunut Kodin Kuvalehti tarjoaa ruuhkavuosiaan eläville naisille molempia.
Alun isoissa henkilöjutuissa puhuvat naiset ja joskus myös miehet, jotka ovat löytäneet oman tapansa käsitellä elämänsä kriisejä ja sisäisiä pakkoja. Taiten kirjoitetut ja kuvatut jutut vetävät, koskettavat ja viestivät, että selviytyminen on mahdollista.
Silti toivo liittyy muuhunkin, pienempään. Lehti ehdottaa konkreettisia ratkaisuja, joilla arjesta saa helpompaa ja kivempaa. Se myös rohkaisee relaamaan: Mikä avuksi siivousneuroosiin? Vaienna sisäinen kriitikkosi. Annan lasten hyppiä pöydillä.
Rentouteen kannustamisessa piilee kuitenkin ristiriita. Perinteikkään kodinlehden pakollista sisältöä ovat säilöntä- ja leivontaekstrat ja vaivannäköä vaatineet sisustukset. Kepeiksi kuorrutettuinakin ne kuiskivat: näin se pitäisi sittenkin tehdä.
Sydämellisestä tunnelmasta todellisuuteen palauttaa myös L’Orealin kanssa tehty muuttumisleikkisarja. Sen perässä mainostetaan jutuissa suositeltuja tuotteita.
Kodin Kuvalehdessä ovat perinteisesti näkyneet lukijat. Uudistus nosti entistä vahvemmin esiin myös tekijät, mikä tuo printtiin modernia, somemaista otetta. Toisaalta tekijöiden on pysyttävä hereillä, jotta palstoista ei tule itseään toistavia päiväkirjoja.
Kodin Kuvalehteen liittyy sellaisia määreitä kuin Suomen suurin naistenlehti ja arvostetuin naistenlehtibrändi. Nykyistä edellinen päätoimittaja veti sitä seitsemäntoista vuotta.
Uudet vetäjät ovat uudistaneet lehteä rohkeasti mutta ei uhkarohkeasti. Perustaa ovat edelleen ihmiset ja ruoka, mutta työtä on todella tehty sen miettimisessä, miten asiat pannaan esille ja minkä takia.
Tuloksena on lehti, josta löytyy tarttumapintaa koko illaksi tai vain hetkeksi. Sen tekstit ja ulkoasun läpäisee vahva oma ääni, joka on samaan aikaan harkittu ja runsas, vakava ja hauska, viimeistelty ja leikkisä.
Kodin Kuvalehti
Mikä? Vuonna 1967 perustettu naisten- ja kodin lehti, joka lupaa viihdyttää, palvella, opastaa ja koskettaa. Kertoo olevansa Suomen suurin naistenlehti ja tavoittavansa noin joka neljännen naisen. Julkaisija Sanoma Media Finland.
Päätoimittaja: Minna McGill.
Painetun lehden lukijamäärä: 438 000 (KMT syksy 2013/kevät 2014). Kotiliedellä oli 338 000 ja Kotivinkillä 241 000 lukijaa.
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena