Kenen media? -kirja pohtii viestintäpolitiikan tutkimusta akateemisella, teoreettisella ja ajoittain virkistävän käytännönläheisellä otteella.
Miten viestintäpolitiikkaa tutkitaan nyt ja miten sitä on ennen tutkittu? Mitkä voisivat olla tutkimuksen kuumimpia perunoita juuri nyt?
Artikkelikokoelma Kenen media? Johdatus viestintäpolitiikan tutkimukseen vastaa kysymyksiin akateemisella, teoreettisella ja ajoittain myös virkistävän käytännönläheisellä otteella. Kirjan jälkisanat kirjoittanut professori Hannu Nieminen huomauttaa, että nykyhallituksenkin markkinatalouslähtöiset ajatusmallit ovat osa jo parinkymmenen vuoden ajan jatkunutta viestintäpoliittista murrosta.
”Aivan samoin kuin viisi vuotta sitten, myös nykyisestä hallituksesta löytyy vahvaa tahtoa Yleisradion toimintamandaatin kaventamiseen. Uskotaan, että Ylen rajoittaminen auttaisi talouslamasta kärsivää sanomalehdistöä. Mikään tutkimus ei kuitenkaan osoita, että Ylen paikallistason verkkouutisointi olisi pois kaupalliselta medialta. Norjassa tehtiin tästä tutkimus. Yleisradioyhtiön uutistoiminnan nähtiin nimenomaan lisäävän myös muiden medioiden uutisten kysyntää.”
Kenen media? Johdatus viestintäpolitiikan tutkimukseen. Vastapaino 2015.
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena