Long Playn Jussi Ruusila haluaa antaa kirjoittajille mahdollisuuden keskittyä timanttiseen sisältöön.
Long Playn uusi toimitusjohtaja Jussi Ruusila, miksi vaihdat musiikkibisneksen journalismiin?
Tein musiikkibisnestä Piilaaksossa teknologia-startupin näkökulmasta. Siellä täytyy ajatella, miten tehdään maailman suurinta ja parasta ja vähintään tuhatkertaistetaan tulot. Kaipasin jotain inhimillisempää ja kasvutavoitteiltaan hahmotettavampaa.
Millaiset kasvutavoitteet Long Playlla on?
Ennen kansainvälistymistä homma pitää saada toimimaan Suomessa. Kaukana ei ole se, että Long Play toimii fiksusti myös bisneksenä. Tavoittelemme sellaista kasvua, että voimme maksaa kirjoittajille paremmin ja kehittää palvelua ja brändiä.
Mihin aiot tavoitteiden saavuttamiseksi ryhtyä?
Tämä konsepti ei toimi ilman timanttista kerrottavaa ja kertomisen tapaa. Tehtäväni on kehittää puitteet, joissa muut voivat keskittyä niihin. Maailmallakaan ei vielä tiedetä oikeaa tapaa tämän tekstimuodon myymiseen, mutta uskon, että se on löydettävissä. Journalismin Spotifyn tai Netflixin syntyyn en usko.
Mitä konkreettista aiot tehdä?
Ensimmäiseksi kehitän Long Playn verkkosaittia. Siellä täytyy olla muutakin sisältöä kuin singlejä, jotta lukijat saadaan pysymään siellä ja tulemaan takaisin. Parannettavaa on myös singlejen markkinoinnissa.
Olet perustanut yrityksiä. Miten sopeudut vetämään toisten yritystä?
Kun tapasin Long Playn ihmiset ensimmäisen kerran, ajattelin, että he ovat kuin bändi, jossa on asiaan kuuluvaa sisäistä kipuilua: hippien sekoilua ja väsymistä työtaakan alla ilman varsinaista johtoa. Silloin tarvitaan manageria. Olen toiminut sellaisessa roolissa musamaailmassa. Se on systemaattisen ajattelun tuomista kaaokseen. Jotta oikeat toimintatavat löytyvät, tiettyjä asioita pitää tehdä pitkään, eikä sohia koko ajan joka suuntaan – vaikka sillekin on paikkansa.
Miten otat haltuun journalistisen yrityksen?
Tykkään siitä, että Long Play on ollut tekijöidensä näköinen, hyvällä tavalla vähän punk-henkinen media. Se henki pitää säilyttää. Uskon, että kohtaamisemme synnyttää myönteistä energiaa ja uusia tapoja toimia.
Aiot etsiä uusia keinoja tuottaa laadukasta journalismia. Mistä laadun tunnistaa?
Jutut ovat antaumuksella kirjoitettuja ja hyvin editoituja. Näkökulmien ja kertomisen tavan löytämiseen on ollut riittävästi aikaa. Yksi tapa mennä vielä eteenpäin on tuoda teksteihin näkemyksiä pelkän raportoimisen sijaan.
Laajeneeko Long Playn tuotevalikoima?
Täytyy miettiä, millaisia muita juttutyyppejä meillä voisi olla. Fiktiota en usko tulevan mukaan. Olen nähnyt maailmalla mielenkiintoisia videokokeiluja, mutta mietin, ovatko ne vaivan väärtejä ja tuottavatko oikeasti lisäarvoa. Ehdotonta eitä en sano mihinkään, koska kehitys on niin nopeaa, että hetken kuluttua meillä voi olla jotain, mitä ei nyt voi kuvitellakaan.
Jussi Ruusila
- Kuka? Long Play Median toimitusjohtaja. Aloitti tehtävässä 8. syyskuuta.
- Mistä? Ruusila on ollut mukana perustamassa useita musiikki- ja musiikkiteknologiayrityksiä.Viimeksi hän on työskennellyt tuotepäällikkönä Common Tribesissa, joka myy teknistä alustaa musiikkiartistien faniyhteisöjen synnyttämiseen ja ylläpitoon.
- Mihin? Long Play on hitaan journalismin palvelu. Tänä vuonna sillä on noin tuhat vuosi- tai kestotilaajaa, ja sen eri single-juttuja on myyty yhteensä lähes 20 000.
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena