Media-ala

Keskisuomalainen aloitti Pohjois-Karjalan mediayhtiöissä muutosneuvottelut – seitsemän työpaikkaa vaarassa 

Pielisjokiseutua ja Karjalan Heiliä kustantavat yhtiöt aloittivat muutosneuvottelut. Molemmat yhtiöt ovat kuuluneet viime keväästä lähtien Keskisuomalainen-konserniin.

Keskisuomalainen-konserni on aloittanut muutosneuvottelut kahdessa lehtiyhtiössä, jotka se keväällä osti entiseltä Punamusta Medialta. 

Muutosneuvottelut alkoivat 3. syyskuuta PK Paikallismediat Oy:ssä ja Karelia Viestintä Oy:ssä.  

Neuvottelut koskevat kaupunkilehti Karjalan Heilin ja paikallislehti Pielisjokiseudun toimituksia sekä kaikkien alueen paikallislehtien asiakaspalvelun ja kuluttajamyynnin toimintoja. Niissä työskentelee noin kymmenen henkilöä. 

Sanomalehti Karjalaisessa työskentelevä pääluottamushenkilö Olli Sorjonen on pettynyt muutosneuvotteluiden alkamiseen.  

”Paikallisjournalismia pitäisi vahvistaa eikä heikentää. Jos lehdessä työskentelee nyt kaksi henkilöä ja siitä määrästä vähennetään, sen tietää miten siinä käy”, Sorjonen sanoo. 


Asiasta ensimmäisenä uutisoineen Karjalaisen mukaan neuvottelujen syynä ovat taloudellisista ja tuotannollisista syistä suunnitellut töiden uudelleenjärjestelyt. Taustalla on yhtiöiden siirtyminen Keskisuomalainen-konserniin.  

Toteutuessaan suunnitelmat voivat johtaa enintään seitsemän työntekijän irtisanomiseen, osa-aikaistamiseen tai työehtojen muuttamiseen. Lisäksi työntekijöiden työtehtävät voivat muuttua. 

Keskisuomalainen-konserni osti Punamusta-kaupassa keväällä kolme yhtiötä. Niistä Karelia Viestintä kustantaa Karjalan Heiliä ja PK Paikallismediat Oy Outokummun Seutua, Pielisjokiseutua, Pogostan Sanomia, Ylä-Karjalaa, Lieksan Lehteä ja Parikkalan-Rautjärven Sanomia.  

Kolmantena Pohjois-Karjalan lehtiryhmään kuuluu sanomalehti Karjalaista kustantava yhtiö. Sitä muutosneuvottelut eivät kuitenkaan koske. 

Karjalan Heilin ja paikallislehtien mediamyynnissä ja myyntipalvelussa  muutosneuvottelut käytiin jo elokuussa. 


Karjalaisen haastatteleman Pohjois-Karjalan lehtiryhmän päällikön ja Karjalaisen päätoimittajan Pasi Koivumaan mukaan Karjalan Heilin ja Pielisjokiseudun kannattavuus on heikko ja niiden elinkelpoisuutta pitää vahvistaa.  

”Lähtökohtana on kuitenkin näiden medioiden jatkamisen turvaaminen eikä lakkauttaminen”, Koivumaa sanoi Karjalaiselle. 

Koivumaan mukaan Keskisuomalainen-konsernissa myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviä on merkittävässä määrin keskitetty, minkä vuoksi muutosneuvotteluja on käyty ensin mediamyynnissä ja käydään nyt pääosin asiakaspalvelussa ja kuluttajamyynnissä. 

Keskisuomalaiselle medialiiketoimintansa myynyt Punamusta Media toimii nykyisin nimellä Rebl Group. Se keskittyy paino-, näkyvyys- ja digitaaliseen liiketoimintaan.