Docventuresin Tuomas Milonoff, Riku Rantala ja tuottaja Elise Pietarila pommittavat ihmisiä samanaikaisesti monen median kautta. He uskovat, että se on paras tapa saada asiajournalismi perille mediahälyn keskellä.
Docventures-ohjelman Riku Rantala ja Tuomas ”Tunna” Milonoff ovat tottuneet tekemään asiat raskaimman kautta. Tehdessään matkailusarja Madventuresia he hioivat yhtä tuotantokautta leikkauspöydällä kokonaisen vuoden.
Docventuresin piti olla toista maata, suoranaista lekottelua verrattuna aiempaan työskentelyyn.
”Mietimme mahdollisimman helppoa ohjelmaideaa. Näyttäisimme jengille hyviä dokkareita ja hölisisimme niistä kahdestaan”, Milonoff kertoo.
Alkuperäinen idea syntyi jo kymme-nen vuotta sitten. Pari vuotta sitten Rantala kuitenkin keksi, että formaatista pitää tehdä monikanavainen.
”Sain Tunnan broidilta WhatsApp -viestin, että Yle TV2:lta tulee kiinnostava dokkari. Koska aloin katsoa dokkaria keskeltä, enkä ollut ihan perillä sen aiheesta, otin läppärin syliin ja menin Wikipediaan. Ja samaan aikaan keskustelin dokkarista kännykällä.”
Helvetin sähköjänis, Rantala soimasi ensin itseään.
”Mutta koska jengi joka tapauksessa käyttää mediaa näin, miksi monikanavaisuutta ei valjastaisi palvelemaan asiasisältöä?” hän kysyy.
Viime syksynä alkoi Docventures, joka muodostuu Ylen radio- ja tv-ohjelmasta sekä sosiaalisen median kanaviin sirotellusta sisällöstä.
”Lähetämme samanaikaisesti signaalia kaikista eri kanavista, jotka voivat viedä ihmisten huomion. Häiritsemme häiritsijöitä”, kuvailee Docventuresin vastaava tuottaja Elise Pietarila.
Häirintä on onnistunut. Docventuresin dokumentit ja tv-keskustelut ovat keränneet parhaimmillaan 350 000 katsojaa, ja yhden illan aikana ohjelmasta on twiitattu ainakin 2 000 kertaa.
”Meillä on keskiviikkoisin enemmän some-keskustelijoita kuin Big Brotherilla. Jos saa yleisön huomion, sen kanssa voi keskustella myös järkevistä asioista”,
Pietarila sanoo.
Pietarilan mielestä menestys pohjautuu kolmeen asiaan: laadukkaaseen sisältöön, yhteisöllisyyteen sekä Rantalan ja Milonoffin persooniin. Docventures on synnyttänyt yhteisöllisyyttä etenkin kampanjoilla, joissa on kannustettu ihmisiä muun muassa luovuttamaan verta, liittymään
johonkin uskontokuntaan ja kokeilemaan kasvisruokavaliota. Viimeksi mainittuun Lihaton lokakuu -kampanjaan ilmoittautui yli 30 000 sosiaalisen median käyttäjää.
Docventuresin tekijät korostavat, ettei some-ilmiöitä voi luoda tyhjästä. Niille on oltava valmiiksi tilaus. Lisäksi kampanjoihin on uskottava itse.
”Docventures syntyy hyvin orgaanisesti. Aiheet valikoituvat sen mukaan, mikä meitä kiinnostaa, ja kun työmme on tehdä havaintoja maailmasta, niin todennäköisesti joku muukin kelailee samoja juttuja kuin me”, Milonoff sanoo.
Docventuresin toinen tuotantokausi päättyy lokakuun lopussa. Yle ei ole vielä päättänyt, tilaako se kolmatta. Tekijät toivovat, että Docventuresistä tulisi pitkäkestoinen mediainstituutio.
”Ylellä on hyviä brändejä kuten Ulkolinja ja Dokumenttiprojekti. Miksei Docventures voisi olla samanlainen?” Rantala kysyy.
Docventuresin opetuksia
Ole vuorovaikutuksessa.
Riku Rantala: ”Kritiikki on journalismin pelastus. Hyvin perusteltuun kritiikkiin pitäisi aina reagoida ja pystyä parantamaan lopputulosta.”
Ole spontaani.
Tuomas Milonoff: ”Saatamme miettiä Docventuresin juttuja puoli vuotta, mutta jos sekunti ennen lähetystä tulee parempi idea, se pistetään ulos.”
Anna sisällön elää.
Elise Pietarila: ”Jutusta tulee vaikuttava ja koukuttava, jos median käyttäjä saaitse löytää sen sieltä täältä ja vaikuttaa siihen. Kaikkea ei välttämättä pidä järjestää yhtenäiseksi kokemukseksi.”
Riku, Tuomas, Elise ja työryhmä
Valtionpalkitut.
Toimittaja Riku Rantala ja tv-ohjaaja Tuomas Milonoff tulivat tunnetuiksi vuosina 2001 – 2009 tekemästään Madventures-matkailusarjasta. He saivat tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon vuonna 2012 ansioistaan ”maantieteen ja maailman tuntemuksen edistämisestä erityisesti nuorisoa kiinnostavalla tavalla”. Rantala työskenteli ennen Madventuresia rikostoimittajana Helsingin Sanomissa.
Tuplakoulutettu. Dokumenttikuvaaja ja -tuottaja Elise Pietarila on Docventuresin toinen vastaava tuottaja. Pietarila on valmistunut maisteriksi valtio-opista ja medianomiksi Metropolian elokuva- ja televisiotuotannon koulutusohjelmasta.
Tiimityötä. Docventuresin työryhmään kuuluvat yllämainittujen lisäksi sometuottaja Janne Sarja, taustatoimittaja Riku Siivonen, toinen vastaava tuottaja Risto Kuulasmaa, tuottaja Nuppu Stenros, Ylen tuottaja Hannu Karisto, Ylen tilaaja Ari Ylä- Anttila, sekä harjoittelijat Liisa Lappalainen, Jaakko Keso ja Antti Penttilä.
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena