Journalisten

Susanna Landor vill ge ÅU en tydligare journalistisk styrning

Efter att ha jobbat knappt tre år inom diakonin är Susanna Landor tillbaka i medievärlden. Den 1 juni tillträdde hon som vd för ÅU Media och som chefredaktör för Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser.

Det avskalade kontorsrummet är målat i en grågrön nyans. Skrivbordet är så gott som tomt, förutom dator och tangentbord, och på väggen hänger en tavla lånad från Stiftelsen för Åbo Akademi som är ÅU Medias största ägare. Ägarstiftelsen är också hyresvärd för Åbo Underrättelser som i april flyttade från Hansakvarteret i centrum till Domvillan, ett anrikt stenhus strax intill Åbo domkyrka.

När vi träffas har Landor tre veckor på det nya jobbet bakom sig. Hon har hunnit med två styrelsemöten, gått igenom bolagets olika avtal och åkt runt till mediebolagets samtliga verksamhetsorter – Dalsbruk, Ekenäs och Pargas. Målet har varit att lära känna organisationen och framför allt dess människor, genom att ha enskilda samtal med varenda medarbetare.

”Vi har talat om vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Vi ska bygga en framtid tillsammans och där behöver jag input av alla. De som jobbar här har bra tankar och det finns ett enormt engagemang.”


Att Landor över huvud taget är tillbaka i mediebranschen är ingen självklarhet. Genom en gemensam överenskommelse lämnade hon 2020 KSF Media och jobbet som chefredaktör på Hbl. Då tänkte Landor att hon gjort sitt i branschen och att det nu var dags för något helt annat.

Det nya hittade hon inom diakonin, först i Kyrkslätt och senare i Nagu. Hon har verkligen gillat arbetet och upplevt det som meningsfullt. Beslutet att söka jobb på ÅU Media var tufft, säger hon.

”Jag var själv fundersam och kände mig också som en svikare. Det var ett svårt och emotionellt beslut.”

I förväg var hon mest fundersam över hur hennes kolleger inom diakonin skulle reagera.

”Jag försökte stålsätta mig för att det kunde komma besvikelser och konstiga reaktioner, men alla har uttryckt en enorm förståelse och kärlek. Diakonin är den vackraste arbetsgemenskapen jag någonsin har fått ingå i.”

Jobbet på ÅU Media lockade av flera orsaker. Bland annat på grund av kombinationen vd och chefredaktör.

”Det är ett relativt litet bolag, man har två hattar på huvudet och samtidigt känns det naturligt att det är på det sättet. Det vi producerar är journalistik och journalistik är produkten vi har att sälja.”

I motsats till sin företrädare Tom Simola har Landor en gedigen erfarenhet av journalistik. Jobbet som vd är däremot nytt.

”Men under min tid på KSF Media så seglade vi en period i åtta månader utan vd och då föll ett väldigt stort ansvar på ledningsgruppen. Så helt nytt är vd-skapet inte i den meningen.”

På ett personligt plan ser Landor fram emot att lära sig nytt och utvecklas – och att driva ett företag kommersiellt.

När det gäller innehållet finns det enligt Landor rum för en ”lite tydligare journalistisk styrning och ledning.” Hon säger att det finns en stor potential att ”vässa innehållet”.

Vad betyder det i praktiken?

”Läsarna vill komma ÅU nära. Vi ska finnas i deras vardag och fånga upp vad som händer.”

Landor nämner sociala medier och lokala Facebook-grupper som kan fungera som redaktionens nyhetsnäsor. Hon nämner också stora samhälleliga förändringar som berör människors vardag och som tidningen ska rapportera om: välfärdsreformen, sjukvården, utbildningen och kommunernas ställning.

”Här finns ett enormt journalistiskt uppdrag.”

En annan fråga Landor vill sätta fokus på är Åbo som studiestad.

”Här bor 40 000 studerande men det syns ganska lite i ÅU. Hur kan vi fånga upp den verkligheten på ett bättre sätt – och få nya unga läsare?”

Finns det något ni tänker slopa?

”Diskussionen har startat. Om du ska göra något nytt och framför allt bra så måste du prioritera och välja bort. Vad det konkret innebär vet jag inte ännu. Det här brukar vara en ganska smärtsam process för alla och samtidigt är det precis det som måste hända.”


Under de senaste åren har ÅU Media gjort en stadig förlust. I fjol var resultatet minus 330 000 euro och omsättningen 2,8 miljoner euro.

Susanna Landor, vilka ekonomiska krav har du?

”De diskussionerna förs och revideras ständigt. Men, ibland måste man satsa lite extra för att få utdelning och det gäller att bygga på lång sikt. ÅU Media strävar efter ett så gott ekonomiskt resultat som möjligt och jag vill tro att vi klättrar ditåt men det finns inget instant quick fix i det skede som vi är nu.”

Innebär satsningar rekryteringar?

”Jag önskar jag kunde svara tjohejsan ja, jättemånga, men jag kan inte konkretisera det. Jag går just nu igenom vad som krävs, våra system och vad en försäljare eller en som jobbar i kundtjänsten behöver för att garantera en bra kundupplevelse hela vägen.”

Ännu när Tom Simola tillträdde som vd 2017 hette det att verksamheten skulle vara lönsam inom två år, men vändningen kom inte. Då fanns också drygt två miljoner euro i eget kapital som bolaget fått av försäljningen av Åbo kabel-tv 2011. Av det kapitalet finns i dag 390 000 euro kvar (31. 12. 2023).

Vad händer när det tar slut?

”Det är en ganska bra morot, eller piska, att försöka hitta nya intäktskällor för ja, kapitalet är ganska snart förbrukat.”

ÅU Medias styrelseordförande Lasse Svens säger att Stiftelsen för Åbo Akademi bär sitt ägaransvar.

”Rent konkret innebär det att vi kan hjälpa ÅU Media ekonomiskt”

Har ni satt upp gränser för hur stort stödet kan vara?

”Nej, men förutsättningen för vårt bidrag är att man gör det bästa för att styra upp ekonomin i bolaget.”


För åtta och ett halvt år sedan, i februari 2016, intervjuades Pär Landor i Journalisten i egenskap av rätt ny chefredaktör för Åbo Underrättelser. Susanna Landor och Pär Landor är gifta sedan 2018.

Vad tänker du om att din man tidigare varit chefredaktör för ÅU, kan det ge intryck av att kretsarna är ganska små?

”De är ju små, naturligtvis. Det finns många andra branscher där det är på samma sätt; svenskspråkiga advokater känner alla varandra, svenskspråkiga veterinärer känner alla varandra. Det är en liten bransch med ganska få människor som har gjort det här eller kan det här. Så är det.”

Susanna Landor, 55

    • Vd för ÅU Media och chefredaktör för Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser sedan 1 juni 2024. I ÅU Media ingår även dotterbolaget Å Communications. Bolaget har 31 medarbetare.

    • Var tidigare tillförordnad diakon i Väståbolands svenska församling i Nagu, före det diakoniarbetare i Kyrkslätt. Ledarskribent för ÅU sedan sommaren 2023. Chefredaktör för Hufvudstadsbladet 2016 – 2020. Före det 10 år på Hbl med olika arbetsuppgifter och nästan 20 år på Yle.

    • Bor i Piparby i Nagu.

    • Gift med Pär Landor som var chefredaktör för Åbo Underrättelser 2014  –  2017 och vd för Nyhetsbyrån SPT 2018  –  2019.