Sanomalehtiä kustantavien mediakonsernien taloudelliseen ahdinkoon ei ole lähiaikoina luvassa helpotusta.
Kuluvan vuoden näkymät ovat mediataloille edelleen epävarmat. Lehtitoimialojen liikevaihdot ja tulokset heikkenevät tai pysyvät parhaimmillaankin edellisvuoden tasolla.
Näin mediatalot arvioivat tulevaa vuoden ensimmäisissä osavuosikatsauksissaan.
Keskisuomalaisen toimitusjohtaja ja Sanomalehtien Liiton puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi tunnustaa, että keinot levikki- ja mainostulojen laskun pysäyttämiseen ovat vähissä.
”Tilanne on yllättävänkin hankala. Mainonnan volyymi laskee ja kilpailu kovenee. Printtimedian levikit laskevat, eikä sähköiselläkään puolella ole löydetty vielä toimivia ansaintamalleja”, Kangaskorpi tiivistää.
Myös Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ennakoi laskua painettujen lehtien levikkeihin ja lukijamääriin.
”Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi. Digitalisaatio on räjäyttänyt tarjonnan globaalisti. Kilpailemme nyt sisällöillämme kuluttajien huomiosta ja rahoista kansainvälisiä digijättejä, kuten Facebookia ja Googlea, vastaan”, Telanne perustelee.
Telanne viittaa ennusteisiin, joiden mukaan mainonnan kokonaismäärä ei Suomessa kasva. Digitalisaation myötä mainoseurot pirstoutuvat yhä useammalle ottajalle. Tämä tarkoittaa sanomalehtien markkinaosuuden laskua.
”Mainonnan kasvu edellyttäisi vähintään kahden prosentin talouskasvua, mitä ei ole valitettavasti näköpiirissä. On jopa todennäköistä, että mainonnan markkina laskee edelleen useita vuosia”, Telanne arvioi.
Kangaskorven mukaan meneillään on sanomalehtien pudotuspeli.Hengissä selviävät ne, jotka on-nistuvat löytämään uudenlaisia ansaintamalleja tasokkaalle sisällölle.
Keskisuomalainen-konsernin vahvuudeksi hän nimeää paikallisuuden ja notkeuden vastata jatkuviin muutoksiin.
”Paikallisuus ja ihmisten arkeen pääsy on tärkeää. Hyötyjournalismi on ehkä kulunut termi, mutta sen suuntaista tarvitaan.”
Paikallisuutisten vetovoimasta kertoo Kangaskorven mukaan se, että Keskisuomalainen-konserniin kuuluvilla kaupunkilehdillä menee hyvin juuri nyt.
”Niiden ansiosta tukijalat ovat laajemmalla kuin pelkkien tilattavien lehtien varassa.”
Alma Median liikevaihdosta jo kolmasosa tulee digitaalisesta liiketoiminnasta. Telanteen mukaan sanomalehtien verkkopalveluissa toimivat ansaintamallit ovat kuitenkin vielä hakusessa.
”Sanomalehtien on saatava jatkossa verkkopalveluistaan kuluttajilta tilausmaksuja, muutoin hukka perii.”
Myös Kangaskorven mielestä verkkosivujen maksumuurit ovat välttämättömiä.
”Tämä on perusfilosofiamme tilattavissa lehdissä. Muuten ei ole varaa tuottaa laadukasta sisältöä.”
Telanne valittelee, että ilmaiseen tarjontaan hemmoteltujen kuluttajien halukkuus maksaa digisisällöistä on alhainen. Hänen mielestään mediatalot yliarvioivat säännönmukaisesti laadukkaan journalistisen sisällön houkuttelevuuden uudessa mediamaisemassa.
”Kuluttajilta tuntuu sen sijaan löytyvän maksuhalukkuutta erityisesti digitaalisissa viihdepalveluissa uusilla välineillä”, Telanne sanoo.
Hän kaipaa supistuvan uutismedian rinnalle uusia palveluja.
”Katse on käännettävä kuluttajaan ja unohdettava kanavalähtöinen toiminta. Nyt tarvitaan koko organisaatio innovoimaan ja tekemään asiakkaiden kanssa.”
Uusimmassa lehdessä
- Kohu arabiankielisistä uutisista kuumensi repivän Yle-rahoituskeskustelun. Uutisankkuri Esraa Ismaeel on seurannut keskustelua ihmeissään.
- Sinuhe Wallinheimo kiinnostui kaupallisen median ahdingosta ja hakeutui Ylen hallintoneuvoston johtoon. Läheiset välit Vesa-Pekka Kangaskorpeen ovat hänelle arka paikka.
- Kulttuurin leikkaukset hukkaavat ammattitaitoa peruuttamattomasti