Media-ala

Sanoman aikakauslehdissä alkoivat yt-neuvottelut – kolmen graafikon työt uhkaavat loppua

Sanoman aikakauslehtiyksikkö Sanoma Lifestyle aloitti yt-neuvottelut tiistaina 25. tammikuuta.

Sanoman aikakauslehtiyksikkö Sanoma Lifestyle aloitti yt-neuvottelut tiistaina 25. tammikuuta. Neuvottelut koskevat yksikön yhdeksän hengen graafikkotiimiä. Uhan alla on enintään kolme työpaikkaa. 

Yksikköä vetävän liiketoimintajohtaja Iiro Kulvikin mukaan neuvottelujen taustalla on pari vuotta sitten tehty järjestely, jossa yksikön graafikot työskentelevät lehtien yhteisessä graafikkotiimissä sen sijaan, että olisivat lehtien ”omia”. 

”Se on ollut valtava menestystarina, ja tiimi on tehnyt todella hyvää työtä. Uudet toimintatavat ovat onnistuneet erinomaisesti, mutta emme ole pystyneet siirtämään kaikkea niistä saatua tuottavuushyötyä uusiin tehtäviin. Nyt tilanne on se, että meillä ei ole tekemistä ihan yhtä paljon kuin tekijöitä”, Kulvik sanoo. 

Yhteistoimintalaki muuttui vuodenvaihteessa. Uuden lain mukaan yt-neuvottelut ovat nimeltään ”muutosneuvottelut.”  

Millainen kiitos muutosneuvottelut ovat siitä, että työt ovat sujuneet hyvin ja tehokkaasti, Iiro Kulvik? 

”Se on vaikea kysymys itsellenikin. Tietenkään tämä ei ole se tapa, jolla kiitämme tai haluamme kiittää. Yritän nähdä ne kahtena erillisenä kysymyksenä. Meille on haastavassa markkinassa tärkeää tuottavuuden säilyminen korkeana, mikä vaatii välillä kipeitä ratkaisuja. Samaan aikaan haluamme palkita ihmisiä hyvästä työstä, ja neuvottelut ovat viestinä tietysti ristiriidassa sen kanssa.” 

Miten laskette sitä, mikä määrä graafikoita on tarpeeksi?  

”Näemme, että graafikoiden työ on paljon muutakin kuin taittamista, ja siksi haluamme pitää kiinni omista tekijöistämme, vaikka moni kilpailija on ulkoistanut graafista työtä. Nyt yritämme katsoa kokonaisuutta sen mukaan, miten työt ovat sujuneet ja paljonko työtä jatkossa tarvitaan. Tarkoitus ei ole kiristää ruuvia, vaan meille on syntynyt ylimääräistä kapasiteettia. Tuntuu kyllä kurjalta sanoa niin.” 

Kulvikin mukaan muutosneuvotteluille on yritetty miettiä vähemmän raskaita vaihtoehtoja. Siksi aikakauslehtiyksikön graafikot tekevät yksikön oman journalistisen työn lisäksi sen lehtien markkinointiin liittyviä töitä sekä Sanoman muiden yksiköiden graafisia töitä. 

”Olemme yrittäneet löytää kaikki keinot, ja nyt, kun niitä ei enää ole löydetty, jouduimme avaamaan nämä keskustelut. Mutta totta kai muutosneuvottelut ovat vasta keskustelun aloitus, ja uskon, että sieltä voi löytyäkin luovia ratkaisuja, joilla pystymme välttämään kaikista vaikeimmat toimenpiteet”, Kulvik sanoo. 


Kulvik kertoi Journalistin jutussa joulukuussa 2020, että Sanoman aikakauslehtiyksikkö on pystynyt palkkaamaan lisää väkeä. Yksikön edelliset yt-neuvottelut käytiin vuonna 2018.  

Yksiköllänne näyttää siis menneen muihin aikakauslehtitaloihin nähden hyvin. Onko joku nyt muuttunut? 

”Neuvotteluita ei ole erityisesti suunniteltu tähän hetkeen. Viimeisimmät uudet työntekijät aloittivat meillä tammikuun alussa. Olemme rekrytoineet erityisesti tuottajia. Mutta samalla joudumme katsomaan jokaisen yksikön ja jokaisen toimenkuvan tuottavuutta erikseen. Se johtaa siihen, että samaan aikaan rekrytoimme ja käymme muutosneuvottelut.” 

Kulvikin mukaan yksikkö on viime vuosina onnistunut taloudellisesti ennusteitaan paremmin. Viime vuonna liikevaihdon laskutrendi puolittui. 

”Aikakauslehtiä on totuttu katsomaan suoraan laskevana käyränä, mutta meillä siitä on tulossa enemmän liukumäki. Lasku loivenee, mikä antaa toivoa, että tätä liiketoimintaa voidaan tehdä vielä pitkään.” 

Paperiaikakauslehden valtteja on vahva visuaalisuus. Miten graafikoiden muutosneuvottelut istuvat tähän? 

”Ajattelen sitä toisinpäin. Tekemisen tuottavuuden varmistaminen mahdollistaa sen, että pidämme visuaalisuuden omissa käsissämme, eikä tule painetta tehdä siinä muita kuin laadullisesti optimaalisia ratkaisuja. Pörssiyrityksessä tuottavuusvaatimus on kova, ja suoriutumistamme verrataan kilpailijoihin koko ajan.” 

Sanoma Lifestylen pääluottamushenkilö Ilja Ojala sanoo käynnissä olevien muutosneuvotteluiden tuntuvan erityisen pahalta juuri siksi, että graafikkotiimi on tehnyt hyvää työtä. Suru neuvotteluista koskee kaikkia. 

”Graafikot ovat oleellinen osa toimituksia, ja olemme joka päivä graafikkotiimin jäsenten kanssa tekemisissä. Kyllä neuvottelut vaikuttavat tunnelmaan koko talossa.” 

 Muutosneuvottelut kestävät kaksi viikkoa ja päättyvät tiistaina 8. helmikuuta.