Journalismi

Voittamatonta journalismia

Mainostajat eivät välttämättä ole yhtään sen parempia isäntiä kuin aatteelliset järjestöt, ja poliittisena lehtenä se Hesarikin aloitti, Elina Grundström kirjoittaa.

Yhdysvalloissa nonprofit- eli voittoa tuottamaton journalismi on yhä näkyvämpi osa mediamaailmaa. Useimmat nonprofit-palvelut kitkuttavat nälkärajalla, mutta ainakin niitä seurataan ja niistä puhutaan. Muutama on tehnyt taloudellisenkin läpimurron. Esimerkiksi Texas Tribune ja ProPublica ovat jo vahvalla pohjalla.

Suomessa laatujournalismi näyttää muuttuvan voittoa tuottamattomaksi ihan ilman ponnistelujakin. Kauppalehti (19. marraskuuta) listasi Helsingin pörssin krooniset tulosheikentäjät. Listaa johti Sanoma, jonka tulos oli heikentynyt yhdeksän kvartaalia peräkkäin.

Yksi vastaus asiajournalismin rahoituskriisiin voisi Suomessakin olla lähtökohdiltaan voittoa tavoittelemattoman journalismin lisääntyminen.

Suomessa ajatellaan herkästi, että ainoastaan kaupalliseen voitontavoitteluun perustuva julkaisutoiminta voi olla riippumatonta. Järjestöjen ja puolueiden julkaisemat tuhannet mediat niputetaan taustavoimiensa mainosmateriaaliksi. ”Oikeiden medioiden” seuraan hyväksytään korkeintaan Yleisradio.

Tällainen ajattelu ei ole hedelmällistä eikä ihan loogistakaan. Pikkuruisella kielialueella on melkein mahdotonta aloittaa kunnianhimoisia medioita puhtaasti kaupalliselta pohjalta. Mainostajat eivät välttämättä ole yhtään sen parempia isäntiä kuin aatteelliset järjestöt, ja poliittisena lehtenä se Hesarikin aloitti.

Amerikkalainen nonprofit-journalismikaan ei ole niin itseriittoista kuin Suomessa luullaan. PewResearchin vuonna 2013 tekemässä tutkimuksessa kaksi kolmasosaa mukaan otetuista nonprofit-medioista sai suurimman osan tuloistaan joltakin järjestöltä, yliopistolta tai muulta organisaatiolta.

Järjestölehtien itsenäisyyden vahvistaminen ja journalistisen profiilin korottaminen olisi hyväksi myös niiden taustayhteisöille. Suomessa suunta on kuitenkin ollut toinen: Järjestöpomot ovat hankkiutuneet eroon ammattijournalisteista ja ryhtyneet itse lehtiensä päätoimittajiksi. Aiempien sukupolvien perustamien arvokkaiden lehtien rahat on siirretty järjestöhallintoon. Lehtiä on lopetettu tai siirretty saattohoitoon asiakaslehtitaloihin, jotka on kilpailutettu henkihieveriin.

Pelkkä ajattelutavan muutos auttaisi paljon. Raha rauhoittaa, mutta median ei tarvitse tuottaa voittoa ollakseen vakavasti otettava.