Liitto

Vikesin kenialainen kumppani kouluttaa journalisteja tuomaan maaseudun ääntä mediaan

Kenialaisella toimittajalla Dommie Yambo-Odotella on kysymys suomalaisille kollegoilleen.

”Löytyisikö Suomesta mediaa, joka haluaisi julkaista kouluttamiemme journalistien tekstejä tai radio-ohjelmia? Heille olisi hienoa saada näkyvyyttä maailmalla”, Yambo-Odotte sanoo.

Yambo-Odotte on yksi Development Through Media -toimituksen (DTM) perustajajäsenistä. Vuonna 1997 perustettu DTM tekee printti- ja verkkomediaa sekä radio-ohjelmia. Sisällöt painottuvat kansalaisyhteiskuntaan.

Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes on tukenut DTM:ää vuodesta 2021 lähtien. DTM:n tavoite on muuttaa kenialaisen journalismin painotuksia.

”Kenian mediassa elää edelleen kolonialismin ajan perinne. Tarvitsemme kokonaan uuden median mallin, jossa kansalaiset ovat keskiössä,” Yambo-Odotte sanoo.

Hänen mukaansa journalistien koulutus Keniassa ei tuota ammattilaisia, jotka olisivat valmiita työmarkkinoille.

”Iso ongelma Keniassa on, etteivät maaseudun asiat ja kehityskysymykset pääse esille mediassa”, Yambo-Odotte sanoo.

Kenian noin 56 miljoonasta asukkaasta noin 70 prosenttia elää maaseudulla. 


Yambo-Odotte vieraili Suomessa ulkoministeriön kutsumana vuosia sitten ja tapasi sattumalta Vikesin henkilöstöä. Keskusteluissa syntyi ajatus yhteistyöstä. Vikesillä oli jo entuudestaan hankkeita Kenian naapurimaissa Tansaniassa ja Ugandassa.

Vuonna 2021 käynnistyi nelivuotinen hanke, jonka kautta tähän mennessä viitisenkymmentä journalistia eri puolilta Keniaa on saanut viiden päivän koulutuksen. Sen aikana käsitellään niin journalismin etiikkaa kuin kehityskysymyksiä ja maaseudun merkitystä.

”Koulutuksen aikana kukin osallistuja tekee lyhyen jutun printtiin ja verkkoon sekä viiden minuutin radio-ohjelman. Tekemällä oppiminen on osoittautunut tehokkaimmaksi työkaluksi”, Yambo-Odotte kertoo.

Hän toivoo, että koulutus jatkuisi vielä vuoden 2025 jälkeenkin.

”Tämä on ollut hyvä alku, mutta vain pintaraapaisu.”

Osallistujien sukupuolijakauma on ollut melko tasainen, kuten on Kenian journalistienkin.

”Ongelma ei ole alan miesvaltaisuus, mutta johtavissa ja päättävissä asemissa Kenian mediassa on aivan liian vähän naisia”, Yambo-Odotte sanoo.

Maansa sananvapaustilannetta hän kuvailee varovaisin sanakääntein.

”Valtio on Keniassa suurin mainostaja, ja suurin osa mediasta elää mainostuloilla. Tämä luo paineita vähintäänkin itsesensuurille. Tosin perustuslakimme takaa monia vapauksia ja juristit ovat aina kansalaisten puolella.”