Hufvudstadsbladet Ab lyckades bäst av alla dagstidningsbolag i Finland i att öka sin försäljning av prenumerationer och annonser i fjol.
”Hufvudstadsbladet fick omkring 1 200 nya prenumeranter under år 2023”, säger Hufvudstadsbladets chefredaktör Kalle Silfverberg.
Om man räknar försäljningen av prenumerationer för hela bolaget – det vill säga Hbl, Västra Nyland, Östnyland (numera Borgåbladet) och Hbl Junior – blev den sammanlagda ökningen cirka 700 prenumerationer på plus.
”Prenumerationerna har ökat tack vare journalisternas goda jobb. Samtidigt hade vi på annonssidan ett extremt starkt 2023”, säger Andreas Rundlöf, försäljningschef på Hufvudstadsbladet Ab.
En av de främsta faktorerna bakom den lyckade annonsförsäljningen är de egna digitala reklamskärmar som tidningsbolaget köpt, installerat och hyrt mark för. Fem av skärmarna har placerats vid infartslederna till Helsingfors, två av skärmarna har placerats i Ekenäs.
”Vi har under de senaste tre åren placerat skärmarna på platser där trafikmängderna är störst på vägen in till Helsingfors. Tack vare utomhusreklamen så når vi ut till fler finländare än vi någonsin gjort förut.”
Försäljningen av annonser i bolagets papperstidningar har enligt Rundlöf gått bäst på veckosluten och då gäller det särskilt Hbl vars pappersupplaga är störst fredag-söndag.
Vilka annonsörer är det som köper mest annonsutrymme av er?
”Bilannonserna har varit den största intäktskällan.”
Hur ser du på att just reklam för nya bilar håvar in en så stor del av intäkterna, om vi ser på saken ur ett hållbarhetsperspektiv?
”Det är klart att vi för den diskussionen, men det blir en svår ekvation för man behöver få in alla pengar som man bara kan få. Internt i bolaget så styr vi över allting till det hållbara som att satsa på att digitalisera alla pappersfakturor. Men jag ska inte dra någon vit lögn här: om bilbranschen vill annonsera hos oss så får de gärna göra det”, säger Andreas Rundlöf.
Tidningen Suomen Lehdistö var först ute med nyheten om Hufvudstadsbladet Ab:s goda försäljningsresultat. Det är Nyhetsmediernas förbund som jämfört tidningarnas försäljningssiffror.
Uusimmassa lehdessä
- Kohu arabiankielisistä uutisista kuumensi repivän Yle-rahoituskeskustelun. Uutisankkuri Esraa Ismaeel on seurannut keskustelua ihmeissään.
- Sinuhe Wallinheimo kiinnostui kaupallisen median ahdingosta ja hakeutui Ylen hallintoneuvoston johtoon. Läheiset välit Vesa-Pekka Kangaskorpeen ovat hänelle arka paikka.
- Kulttuurin leikkaukset hukkaavat ammattitaitoa peruuttamattomasti