Media-ala

Etelä-Suomen Media aikoi irtisanoa yhdeksän, mutta päätyi vähentämään enemmän – ”Niin reilu ratkaisu kuin oli mahdollista”, sanoo paikallisjohtaja Kannala

Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja Karri Kannala ei usko mediamainonnan enää palaavan pandemiaa edeltäneelle tasolle. Ensi vuoden näkymät ovat epävarmat, hän sanoo. Arkistokuva: Juuso Westerlund

Kun Etelä-Suomen Media Oy aloitti 5. marraskuuta yt-neuvottelut, työnantaja kyseli, olisiko työntekijöiden joukossa vapaaehtoisia lähtijöitä. Työnantaja arvioi, että irtisanoa pitäisi enintään yhdeksän, mutta vapaaehtoisilla määrään voitaisiin vaikuttaa.

Neuvottelujen kuluessa esimerkiksi eläköitymisiä, opintovapaita ja vapaaehtoisia irtisanoutumisia saatiin kasaan seitsemän henkilötyövuoden verran. Kun neuvottelut loppuivat, työnantajalla oli uutisia: Vapaaehtoiset saavat lähteä. Lisäksi toteutuvat myös yhdeksän henkilötyövuoden irtisanomiset. Niistä kaksi on ehdollisia eli työntekijöille tarjotaan välittömästi uutta tehtävää.

Yt-neuvottelujen seurauksena yhtiöstä siis vähenee 14–16 henkilötyövuotta työvoimaa.

Pääluottamushenkilö Petri Lyy sanoo olevansa neuvotteluratkaisusta pöyristynyt.

”Vapaaehtoiset järjestelyt eivät vaikuttaneetkaan irtisanottavien määrään”, Lyy sanoo.

”Olin vähän huuli pyöreänä ja niin olivat muutkin luottamushenkilöt. Jonkun sortin vääryys siinä tuntui nyt käyvän.”

Lyyn mukaan irtisanotuista karkeasti puolet on toimituksellista henkilöstöä.

Neuvottelujen jälkihoito on vielä osin kesken, eikä Lyyllä ole virallista tietoa siitä, mikä osa vapaaehtoisista lähtijöistä on journalisteja. Etelä-Suomen Median yt-neuvottelut päättyivät virallisesti 19. marraskuuta.

Yhtiön mukaan työntekijöitä vähentämällä ja muilla toimenpiteillä säästetään vuositasolla yhteensä noin miljoona euroa. Yhtiö uudistaa organisaatiotaan ja ottaa käyttöön uutta tekniikkaa lehtiensä tuotannossa. Osa uusista tekemisen tavoista on jo otettu käyttöön.

Työnantaja kertoo työn uudistuksista henkilöstölle tarkemmin ensi maanantaina. Lyyn mukaan suunnitelmissa on ollut esimerkiksi keskittää lehtien taittoa.

 

Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja ja Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannalan mukaan jo yt-neuvottelujen alussa oli tiedossa, ettei yhdeksän työntekijän irtisanominen yksin riitä miljoonan euron säästöjen toteuttamiseen.

Kannalan mukaan työ ei vähene yhtiössä todellisuudessa 16 henkilötyövuoden verran: Yhtiö on rekrytoimassa kahta työntekijää ulkomainontaan, ja muualla Keskisuomalainen-konsernissa työkierrossa olevia henkilöitä on palaamassa kolme. Kannala arvioi, että työ vähenisi siis enintään 9–11 henkilötyövuotta.

”Tämä ratkaisu oli niin reilu kuin tässä tilanteessa on mahdollista tehdä. Meillä oli viime vuonna yt-neuvottelut, joissa irtisanomisuhka oli huomattavasti suurempi. Niissä yt-neuvotteluissa päädyttiin kuitenkin huomattavasti vähempään irtisanomisten määrään ja löydettiin muita toiminnallisia säästöjä noin kahden miljoonan euron edestä”, Kannala sanoo.

Nyt toiminnoista oli siis vähemmän varaa säästää, Kannala perustelee. Säästöjä syntyy kuitenkin siitä, että yhtiö kehittää teknisiä järjestelmiään ja tarkastaa lehtiensä jakelu- ja painosmääriä. Kaikki lehdet jatkavat toimintaansa nykyisellään.

Etelä-Suomen Media julkaisee 18 painettua lehteä ja 15 verkkomediaa. Yhtiöllä on noin 200 työntekijää, joista journalistista työtä tekee 99. Sen julkaisut tavoittavat viikoittain yli 1,1 miljoonaa lukijaa. Yhtiön suurimpia lehtiä ovat Helsingin Uutiset, Tamperelainen, Aamuposti, KeskiUusimaa, Turkulainen, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat.

Etelä-Suomen Media perusteli marraskuussa alkaneita yt-neuvottelujaan mediamainonnan määrän vähenemisellä. Kannala arvioi tuolloin Journalistin haastattelussa, ettei se palaa koronapandemiaa edeltäneelle tasolle.

Kantar TNS:n tietojen mukaan mediamainonta on alkanut elpyä, mutta sitä on edelleen selvästi vähemmän kuin viime vuonna samaa aikaan. Kannalan mukaan elpyminen näkyy myös Etelä-Suomen Median toiminnassa, ja yhtiön markkinaosuus Uudenmaan mediamainonnasta on kasvanut. Lisäksi keväällä on määrä pitää kuntavaalit, jotka yleensä piristävät mainontaa.

Ensi kevään näkymät ovat Kannalan mukaan silti sumuiset, mutta kuitenkin paremmat kuin tänä vuonna.

”Koronashokki tuli tänä vuonna ja nyt se on osa arkea. En usko, että sellaista äkkipysähdystä tulee enää kuin tämän vuoden keväänä.”