Media-ala

A-lehdet aloittaa yt-neuvottelut – vähennystavoite yli 40 työntekijää

A-lehdissä alkavat yt-neuvottelut 8. syyskuuta. Kuva: Heli Saarela

”Kaikki tekevät jo nyt aivan hulluna töitä, joten on vaikea ymmärtää, mistä vähennystarve tulee”, sanoo A-lehtien pääluottamusmies Elisa Miinin.

Henkilöstölle on tuntia aiemmin ilmoitettu, että aikakauslehtiä julkaiseva A-lehdet Oy aloittaa yt-neuvottelut 8. syyskuuta. Työnantajan ilmoittama vähennystarve on enintään 43 henkilöä.

Yt-neuvottelut liittyvät toimintojen uudelleenorganisointiin.

Journalistien osalta neuvottelut koskevat yhtiön ajankohtaismedioita, naiset ja terveys -toimitusta, nuorten medioita ja voi hyvin -tiimiä, kertoo Elisa Miinin.

Hänellä ei vielä ole tietoa, montako työntekijää neuvottelujen piirissä kaikkiaan on. Neuvottelut kestävät kuusi viikkoa.

Neuvotteluissa eivät ole mukana toimintojen päätoimittajat, toimitusassistentit, nuorten medioiden johtaja ja kuvatoimitus. Graafista suunnittelua ja AD-työtä lukuun ottamatta neuvotteluista on rajattu pois myös asumisen toimitus, jossa käytiin yt-neuvottelut syksyllä 2018.

”Se on pieni lohtu, että he saavat nyt hengähtää, koska muutos oli silloin tosi raju”, Miinin sanoo.

Asumisen toimituksessa oli ennen syksyn 2018 yt-neuvotteluja töissä nelisenkymmentä työntekijää. Neuvottelujen seurauksena toimituksesta irtisanottiin kaksi ja kuusi sai lähtöpaketin. Lisäksi yhden työntekijän tehtävänkuva muuttui.

Vähennysmäärä oli suhteessa suuri huomioon ottaen sen, että yt-neuvottelujen syy oli pelkästään tuotannollinen.

Koko A-lehdet Oy:ssä työskenteli vuonna 2019 noin 380 henkilöä, joista journalisteja on reilu sata. Yhtiö on voitollinen.

A-lehdet-konserniin kuuluvan yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 70,7 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski edellisvuodesta 11,5 prosenttia, mutta liiketoiminnan voitto oli 8,1 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti oli 11,3. Yhtiön omavaraisuusaste oli 84 prosenttia.

A-lehdet-konsernin muita osia ovat verkkokaupat Finnish Design Shop Oy ja Keskisen Kello Oy sekä digitaalinen mainostoimisto Genero.