Media-ala

Uutiskuvaa valmiusverkoston kautta – Carlos Sunila perusti mediapalvelun, jonka tarjoamiin keikkatöihin kelpaa myös aloittelija

Carlos Sunilan perustama mediapalvelu Modia pyrkii nostamaan esille uutistapahtumia pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Yrityksen ensimmäinen säännöllinen asiakas on Sunilan työnantaja, ulkoistuksiaan vähentänyt MTV. Kuva: Kimmo Räisänen

Kun 23-vuotias Carlos Sunila alkoi työskennellä MTV:n uutisissa, hän törmäsi usein ongelmaan: jos jotakin tapahtui pääkaupunkiseudun ulkopuolella, tapahtumasta ei välttämättä saatu kuvaa tai videota.  

Tiedossa ei ollut edes innokkaita kansalaisjournalisteja, joilta olisi voinut tilata luotettavasti kuvan tai pari. Sunila itse aloitti uransa lähettämällä lukiolaisena uutisvinkkejä ja sääkuvia suomalaiselle uutismedialle ja teki vuonna 2015 Oulun kirvessurmien aikaan myös silminnäkijähavaintoja.  

Keväällä 2020 Sunila perusti freelancerien valmiusverkoston, mediapalvelu Modian, joka tarjoaa suomalaisen median käyttöön erityisesti video- ja kuvamateriaalia paikoista, joihin tekijät eivät ole muutoin keskittyneet. Yritys on alkuvuonna tehnyt ensimmäiset keikkansa MTV:lle. 

”Kun Rovaniemellä oli ensimmäinen varmistunut koronavirustapaus, siellä oli kaveri, joka otti haastattelun infektioylilääkäriltä. Toisessa tapauksessa Iisalmesta tarvittiin pari henkilökuvaa ja videohaastattelu”. 

Freelancereille maksetaan Modiassa suoritusperusteisen taulukon mukaan. Suomen freelance-journalistien eli SFJ:n tuntiperustaista hinnoittelusuositusta Sunila kritisoi. 

”Olisin freelancerina kaivannut, että olisi konkreettisempi taulukko. Tuntihintaa on vaikea suhteuttaa siihen, jos käy vaikkapa ottamassa yhden kuvan.” 

Sunila on haluton kommentoimaan palkkiotaulukkoaan tarkemmin, mutta hänen mukaansa freelancerit ovat olleet niihin tyytyväisiä.  

Asiakasmedialta yritys ottaa myös välityspalkkion, jonka suuruutta Sunila ei kerro, mutta viittaa “alan keskimääräisin lukuihin”, joiden hän arvioi olevan 20–40 prosenttia. Summa vaihtelee ja toimintamallia haetaan. 

”Yksi freelancerin laittama lasku kuvista oli 200 euron luokkaa ja toinen satasen luokkaa. Sata euroa oli videohaastattelusta, 200 euroa kahdesta kuvasta.” 
 

Sunilan perustama yritys etsii uusia asiakkaita suomalaisesta uutismediasta, mutta toistaiseksi sen ainoa säännöllinen asiakas on MTV.  
 
MTV on saanut aikaisemmin kritiikkiä toisten yritysten kautta käytetystä työvoimasta. 2010-luvulla MTV:n silloinen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila ulkoisti ohjelmien tuotantoa muun muassa Tapio Nurmisen Nouhau-yhtiölle. 

Journalisti kirjoitti aiheesta keväällä 2016.

Vuonna 2017 MTV hävisi hovioikeudessa tapauksen, jossa se oli irtisanonut oman työntekijänsä ja ostanut tilalle alihankintana sisältöjä Nouhaun kautta. 

Sittemmin MTV on vaihtanut omistajaa ja päätoimittajaa, vähentänyt ulkoistamista ja rekrytoinut omia toimittajia. 

Työn välittäjien asema voi olla arka. Ennen haastattelua Sunila korostaa sähköpostilla, että MTV ei ole mukana liikeidean kehittelemisessä, eikä kyseessä ole MTV:n ulkoistusprojekti. Mediapalvelu Modian kautta tilattujen freelancerien ei ole myöskään tarkoitus korvata MTV:n omaa työvoimaa. 

”Tässä on minun oma ideani taustalla”, Sunila perustelee. 

Freelancereiden lisäksi Modia on mahdollinen työllistymisväylä myös opiskelijoille. Sunila on etsinyt tekijöitä muun muassa Voionmaan kansanopiston journalismilinjalta, ja Modian tapaamisissa on järjestetty muun muassa haastatteluharjoituksia.  

Sunilan mukaan verkosto eroaa toimituksista siinä, että aloittelijalle ollaan valmiina antamaan tukea matalalla kynnyksellä. 

”Ei tässä ketään haluta riistää, avoimin mielin ollaan liikenteessä ja halutaan tarjota ihmisille hyviä mahdollisuuksia, niin kuin minullekin on urani alussa tarjottu.”  


Potin jakajia tulee ja menee 

Carlos Sunilan perustama mediapalvelu Modia ei ole ainoa Suomessa toimiva freelancerien alusta. Maaliskuussa 2020 beta-versionsa avannut Scoopify kertoo yhdistävänsä sisällöntuottajat ja niiden tilaajat. Palvelua on mainostettu myös Suomen freelancejournalistit ry:n jäsenille.  

Toimijoita on ollut aiemminkin. Vuonna 2012 perustettu Clic Correspondents pyrki täydentämään mediatalojen kirjeenvaihtajaverkostoa freelance-toimittajilla. Verkosto lopetti muutaman vuoden toiminnan jälkeen. 

“Kaikki välitystyö ja markkinointi on free-näkökulmasta heidän massille menemistä, vähän kärjistäen tietenkin”, kertoo perustaja Asta Rajala

Alustatalouden tutkija Maija Mattilan mukaan alustojen ensisijaisena ongelmana on verkostovaikutus, jossa ensimmäisenä asemansa vakiinnuttanut alusta saa helposti monopoliaseman, jolloin tällä on mahdollisuus säätää alan ehtoja.  

Mattila suositteleekin freelancereita perustamaan omia alustojaan vaikkapa osuuskuntina.  

“Siinä on sisäänrakennettuna tietynlainen edunvalvonta, vaikka markkinoilla siinäkin toimitaan. Työntekijänä olisin silti mieluummin sillä puolella.”