”Ilkka-nimeä ei kannata Vaasassa yrittää” – Ilkka ja Pohjalainen yhdistyvät, 37 työntekijää uhkaa irtisanominen

Ilkka-Yhtymä suunnittelee yhdistävänsä Ilkan ja Pohjalaisen verkkopalvelut ja printtilehdet yhdeksi lehdeksi. 37 työntekijälle se voi tarkoittaa työpaikan menetystä. Kuva: Ismo Pekkarinen / Lehtikuva

Ilkka-Yhtymä aikoo yhdistää seitsenpäiväset sanomalehtensä Ilkan ja Pohjalaisen yhdeksi lehdeksi. Yhtiö tiedotti asiasta tänään tiistaina 24. syyskuuta.

Samalla yhtiö käynnistää kahdessa tytäryhtiöissään I-Printissä ja I-Mediat oy:ssä yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa enimmillään 37 työntekijän irtisanomiseen. Toimituksellista työtä tekee I-Mediat oy:ssä reilut 70 ihmistä. Neuvottelut alkavat 1. lokakuuta ja kestävät vähintään kuusi viikkoa.

Pohjalaisen pääluottamushenkilö Jukka Porola kertoo, etteivät neuvottelukutsu ja ilmoitus yhdistymisestä tulleet toimitukselle yllätyksenä, niiden ajankohta kylläkin.

I-Mediat kävi yt-neuvotteluita viimeksi vain puolitoista vuotta sitten, vuodenvaihteessa 2018.

”Siinä mielessä vauhti on aika kova”, Ilkan pääluottamusmies Markku Kulmala sanoo.

Hän toivoo yhtiön johdon kuuntelevan henkilöstöä neuvotteluissa aidosti siitä, miten kahden lehtibrändin yhdistyminen kannattaa hoitaa.

”Tämä on kuitenkin mediatalo. Haluaisimme, että sisällön merkitys tunnustetaan näissä yt-neuvotteluissa”, Kulmala sanoo.

Aiemmissa yt-neuvotteluissa tehtiin hänen mukaansa ratkaisuja, jotka henkilöstö tiesi jo etukäteen huonoiksi. Siksi Kulmala toivookin parempaa keskusteluyhteyttä johdon kanssa nyt, kun muutos on näinkin merkittävä.

 

Ilkka-Yhtymän toimitusjohtaja Olli Pirhosen mukaan ei ole mitään erityistä syytä sille, miksi lehtien yhdistämisessä päätettiin panna toimeksi juuri nyt.

Ilkka-Yhtymän kustannustoiminnan liikevoitto kasvoi alkuvuodesta. Toiminta oli viime vuonnakin voitollista. Muuttuvat tavat kuluttaa mediaa vaativat Pirhosen mukaan yhtiöltä toimia, jotta journalismin tekeminen kannattaisi jatkossakin.

”Meidän tavoitteemme on rakentaa entistä vahvempi maakuntamedia sekä painettuna että vahvasti kehittyvänä digitaalisena mediana, ja turvata kannattava liiketoiminta jatkossakin”, Pirhonen sanoo.

Ilkan ja Pohjalaisen yhteenlaskettu kokonaislevikki vuonna 2018 oli 56 171 ja kokonaistavoittavuus 260 000 kappaletta. I-Medioihin kuuluu myös viisi paikallislehteä ja kaksi kaupunkilehteä.

Uusi lehti olisi levikiltään Savon Sanomien ja Kalevan kokoluokkaa. Yhdistymisen jälkeen Suomessa ilmestyisi 22 seitsenpäiväistä sanomalehteä.

Ilkkaa ja Pohjalaista tekee jo nyt yksi toimitus, joka sijaitsee sekä Vaasassa että Seinäjoella. Kaikki toimittajien tekemät jutut ovat molempien lehtien käytössä. Niillä on myös yhteinen journalistinen toimituspäällikkö, mutta kummallakin lehdellä on ollut omat päätoimittajansa sekä muun muassa oma uutispäällikkö ja toimitussihteerit. Lehtien sisällöt ovat myös olleet painotuksiltaan erilaiset.

Toimitusjohtaja Pirhonen ei halua ennen yt-neuvotteluja arvioida sitä, kuinka paljon toimituksellisessa työssä on yhtiön johdon näkökulmasta päällekkäisyyttä.

”Ne käydään neuvotteluissa läpi, ja toiminta pyritään saamaan tuottavammaksi. Kyllä meillä on tekemistä vielä silläkin saralla”, Pirhonen sanoo.

 

Toistaiseksi tilaajien suhtautumista muutokseen voidaan Pohjalaisen ja Ilkan toimituksissa vain arvailla. Lehdet ovat vanhoja kilpailijoita, ja kahden maakunnan lukijoiden paikallisidentiteetti on vahva.

”Tekeminen suuntautuu verkkoon ja siellä brändejä ei samalla tavalla tunnusteta kuin painetussa lehdessä”, Ilkassa kaupunkitoimittajana työskentelevä Kulmala arvioi tulevan tuotteen vetovoimaa.

Hän korostaa, että toimituksen siirtäminen kokonaan yhteen kaupunkiin olisi tyhmä veto.

”Maakuntamme eroavat toisistaan niin paljon, ettei niitä voi vain toisesta hoitaa.”

Suunnitelmissa olevan uuden lehden nimestä ei toimituksilla ole vielä tietoa. Kulmala toivoo lukijoiden ottavan uuden tuotteen hyvin vastaan – luki sen nimiössä mitä tahansa.

Pohjalaisen Porola sanoo asian suoremmin.

”Vaasassa ei kannata Ilkka-nimeä yrittää.”

Ilkka-Yhtymän toimitusjohtaja Olli Pirhonen vakuuttaa, että tavoitteena on palvella molempien alueiden lukijoita jatkossakin yhtä hyvin.

”Toivomme tietysti, että vastaanotto on positiivinen.”

Uuden lehden nimestä yhtiö tiedottaa Pirhosen mukaan sitten, kun aika on.

Kelpaako seinäjokelaisille ”Pohjalainen” tai vaasalaisille ”Ilkka”?

”En lähde arvuuttelemaan sitä.”