A-lehdet ulkoisti Tuulilasin tekemisen toistamiseen

A-lehdet on ulkoistanut autolehti Tuulilasin toimittamisen. Toimitus työskentelee toistaiseksi A-lehtien talossa Helsingin Kulosaaressa, mutta siirtyy myöhemmin erillisiin toimitiloihin. Kuva: Heli Saarela

A-lehdet on myynyt autolehti Tuulilasin sisällöntuotantoliiketoiminnan Hymiö Helsingille 1. tammikuuta 2019 alkaen.

Hymiö Helsingin omistaa Olli Koivusalo, joka on toiminut Tuulilasin päätoimittajana toukokuusta 2017 lähtien. Hän jatkaa lehden vetämistä myös kaupan jälkeen.

Lehden koko henkilöstö siirtyi uudelle omistajalle vanhoina työntekijöinä. Lehden myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun ja logistiikan hoitaa jatkossakin A-lehdet.

Toimitus työskentelee toistaiseksi A-lehtien tiloissa, mutta siirtyy myöhemmin erillisiin toimitiloihin.

Nyt tapahtunut kauppa on lyhyen ajan sisällä toinen kerta, kun A-lehdet ulkoistaa Tuulilasin sisällöntuotannon.

Elokuussa 2015 yhtiö myi Tuulilasin sisällöntuotantoliiketoiminnan Närsäkkälän Viestintä Oy:lle, joka teki silloin myös Urheilulehteä.

Samassa kuussa Närsäkkälän Viestintä käynnisti koko henkilöstöään koskevat yt-neuvottelut. Asiasta uutisoineen Markkinointi & Mainonnan mukaan neuvottelujen syynä oli Tuulilasin heikko taloudellinen tilanne.

Olli Koivusalo sanoo ymmärtävänsä, että uusi ulkoistus kuulostaa aiemmin tapahtuneen valossa pahaenteiseltä ja myöntää, että uutinen siitä otettiin toimituksessa hämmentyneenä vastaan.

Journalistin tietojen mukaan toimituksesta irtisanoutui ulkoistuksen aikoihin työntekijä. Koivusalo vahvistaa tämän mutta sanoo, että tapaus ei liity kauppaan vaan johtui muista, pidempiaikaisista syistä.

Hänen mukaansa Tuulilasiin halusi myös siirtyä A-lehdistä yksi työntekijä lisää, mikä onnistui.

Vaikka nyt tapahtunut ulkoistus kuulostaa samalta kuin vuonna 2015, tilanne ja muutoksen tavoitteet ovat erilaiset, Koivusalo sanoo.

”Silloin lehteen haluttiin iso uudistus, jota ei tehnyt alkuperäinen toimitus. Nyt ulkoistamisella ei pyritä homman muuttamiseen, vaan tarkoitus on jatkaa täsmälleen samalla porukalla täsmälleen samaa lehteä, joka on saatu hyvään kuosiin numeroiden valossa.”

Painetun Tuulilasin lukijamäärä on tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2017 syksy/2018 kevät) mukaan 184 000 ja digitaaliset lukijat sisältävä kokonaistavoittavuus 213 000.

Molemmat luvut ovat vuosina 2015–2017 olleet laskussa, mutta vuoden 2017 lukijamäärään 180 000 ja kokonaistavoittavuuteen 205 000 verrattuna uusimmissa luvuissa on vähän kasvua.

Myös Koivusalo mainitsee Tuulilasin lukijamäärän kasvaneen ja sanoo, että lehdellä on mennyt viime aikoina taloudellisesti hyvin.

Hänen mukaansa Tuulilasin niin sanottu lehtikate on parin viime vuoden aikana parantunut merkittävästi, ja sen ennakoidaan paranevan tänä vuonna edelleen. Lehtikatteeseen vaikuttavat tilaus- ja irtonumerotuotot, mediamyynti, toimituskulut ja lehtimyynnin kulut.

Koivusalo sanoo myös, että Lehtipisteestä on pyydetty toimittamaan myyntiin lisää irtonumeroita.

”Vaikuttaa siis siltä, että teemme lukijoita kiinnostavaa tuotetta. Siksi riski, että yt-neuvotteluja olisi ulkoistuksen vuoksi käynnistymässä, on teoreettinen, eikä niitä ole käynnistettykään.”

”Tavoitteena on tehdä hyvää sisältöä ja lehteä kuten ennenkin, eikä se onnistu niin, että yrittäisin tehdä itse enemmän. En ole lehdelle keskeisten mittausten ammattilainen, vaan niiden tekemiseen on toimituksessa omat ihmisensä.”

Tuulilasin ulkoistamisten syihin kuuluu Koivusalon mukaan se, että autotesteihin ja -vertailuihin painottuva lehti on ollut naistenlehtivaltaisessa A-lehdissä ”yksinäinen tuote”.

Vuoden 2015 ulkoistuksen jälkeen Tuulilasin toimittaminen palasi A-lehdille toukokuussa 2017. Samana keväänä A-lehtien silloinen toimitusjohtaja Juha Blomster sanoi Markkinointi & Mainonnalle, ettei Närsäkkälän Viestintä ollut saavuttanut Urheilulehden ja Tuulilasin tekemisestä toivomiaan synergiaetuja.

Koivusalon firmassa Tuulilasi on toistaiseksi ainoa tuote, ja sen on tarkoitus jatkaa tiukasti tavallisten ihmisten autoilua käsittelevänä lehtenä huolimatta hänen autourheilutoimittajan taustastaan.
 

Vaikka Tuulilasia ei Koivusalon mukaan ulkoistettu kustannussäästöjen saavuttamiseksi, Hymiö Helsingin kaltainen pieni ja kepeä yritysrakenne voi tuottaa säästöjä, jotka parantavat lehden mahdollisuuksia pysyä elinvoimaisena alan ansaintalogiikan murrosvaiheen kestäessä.

Ison kustantajan alihankkijana toimiminen on Koivusalolle tuttua aiemmista tv-töistä ja lehtipuoleltakin muutaman vuoden takaa, kun Hymiö Helsinki teki Otavamedialle Vauhdin Maailmaa saman tyyppisellä järjestelyllä kuin mikä nyt alkoi Tuulilasin kanssa.

Ulkoistuksen tärkeimpänä hyötynä Koivusalo pitää mahdollisuutta kehittää Tuulilasin ympärille ketterästi uutta liiketoimintaa.

”Hymiö Helsingillä on mahdollisuus tehdä sisältöjä muillekin medioille. Toki Tuulilasin tekeminen työllistää toimitusta paljon, mutta jos hyvin menee, voimme myöhemmin pyrkiä asiantuntemuksemme turvin saamaan autoilun mediakakusta isomman siivun kuin meillä on tällä hetkellä.”

”Uskon, että esimerkiksi autoiluun liittyville tv-ohjelmille olisi kysyntää. Se on varmasti yksi ovi, jota lähdetään jossain vaiheessa kolkuttamaan”, Koivusalo sanoo.

A-lehtien näkökulmasta syy Tuulilasin sisällöntuotannon ulkoistamiselle ovat hyödyt, joita yhtiö uskoo syntyvän siitä, että Tuulilasia tekee jatkossa Hymiö Helsingin kaltainen autoiluun ja liikenteeseen erikoistunut yritys.

”Uskomme autoiluun ja liikenteeseen keskittyvän yrityksen pystyvän tarjoamaan meille pitkällä aikavälillä alan parasta asiantuntemusta ja kehittämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia Tuulilasin ympärille”, sanoo toimitusjohtaja Kaisa Ala-Laurila.

Myös hänen mukaansa tilanne on nyt varsin erilainen vuoden 2015 Närsäkkälä-ulkoistukseen verrattuna.

”Hymiö Helsinki on nimenomaan autoiluun ja liikenteeseen keskittyvä erikoisosaaja, jolla on pitkän tähtäimen visio ja intohimo liiketoiminnan kehittämiseksi”, Ala-Laurila sanoo.

Juttua varten on haastateltu myös A-lehtien pääluottamusmiestä Elisa Miininiä.