Lukijoilta: Ylen uudistumiselle vahvat perusteet – myös Mediapoliksessa

Ylen tv-tuotannosta Tampereella kirjoittivat Journalistissa 21.10. Hannu Vilpponen, Jussi Niilekselä, Jussi Tuominen, Raimo Mikkola ja Risto Astikainen.

Mediapolis on media-alan ainutlaatuinen keskittymä. Kaksi vuotta perustamisesta yli 30 organisaatiota ja 1 500 ihmistä opiskelee tai tekee töitä siellä päivittäin, näistä noin 350 on yleläisiä.

Mediapoliksen mahdollisuuksista on nähty vasta alkutaival. Yle on ollut rakentamassa Mediapolista ja sitoutunut voimakkaasti toimintaan siellä. Haluamme entisestään vahvistaa Pirkanmaan luovan alan keskuksen merkitystä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Suunnittelutyö siitä, mitä sisältöjä Mediapoliksessa tulevaisuudessa tehdään, on kesken. Suunnitelmien tarkentuessa niistä kerrotaan myös julkisuuteen.

Yle uudistuu lähivuosina vahvasti ja uudistumiselle on vankat perusteet. Digitaalisen muutoksen vyöryssä kaikkialla maailmassa on nähty, kuinka moni erinomaisesti menestynyt organisaatio on ratkaisevalla hetkellä hukannut varmalta näyttäneen menestyksen avaimet. Uutta arvoa syntyy ja vanhaa tuhoutuu myllerryksessä joka päivä. Yle ei ole tästä kehityksestä ulkopuolinen. Yhtiön 90-vuotinen loistelias innovaatioiden historia velvoittaa käyttämään viisautta ja toimimaan, kun aika on.

Merkittävä julkisen palvelun uudistuminen vaatii rakenteiden, toimintamallien ja kulttuurin muuttamista. Yksi aikamme suurimmista yhteiskunnallisista muutoksista on myös journalismin kuluttamisessa tapahtuva muutos.

Eläköityneillä emerituksilla on erinomainen tuntuma julkisen palvelun ideaan ja saavutuksiin, mutta ei ehkä samalla tavalla koottua tuoreinta, päivittyvää informaatiota kuin yleläisillä siitä, mikä vallankumous mediatoimialalla on menossa. Ylen johdon vastuulla on pitää huoli siitä, että julkinen palvelu säilyy elinvoimaisena ja että se kuuluu suomalaisten arkeen myös tulevaisuudessa.

Yle tekee lähivuosina muutoksia sekä sisältöpainotuksissa että laajasti toimintatavoissa. Muutokset Mediapoliksessa ovat linjassa näihin tavoitteisiin.

Vain se, joka muuttuu, voi säilyä.

Reija Hyvärinen
Ylen viestintäjohtaja

Lue lisää aiheista: