Journalismin päivä: Startup tarvitsee muutakin kuin hyvän porukan

Yksi Helsingissä järjestettävän Journalismin päivän teemoista on startupit ja journalismi.

Keskustelun aiheesta alusti Helsingin Sanomain säätiön innovaatiokilpailun Uutisraivaajan tiedottaja Jussi Latvala.

Häneltä ja panelisteilta kuultiin havaintoja siitä, millaisia ovat hyvät ideat journalismin alan startupiin, millaista on olla startupissa mukana ja mitä kannattaa huomioida, jos sellaisen aikoo perustaa.

Uutisraivaajan jo voittaneeseen Scoopinion-tiimiin kuulunut Mikko ”Kobra” Koskinen kertoi 250 000 e voittosumman mahdollistavan verkostoitumisen ulkomaille ja ”suurinpiirtein hengissä” pysymisen ennen kuin yritys alkaa mahdollisesti itse tehdä rahaa.

Uutisraivaajan niin ikään voittaneen Long Playn toimitusjohtaja Jussi Ruusila kertoi heillä olevan voittosummasta vielä puolet nostamatta.

”Raha on mahdollistanut palvelun hitaan kehittämisen ja sen, että jutuista on voitu maksaa käypää korvausta.”
 

Kolmen toimittajataustaisen naisen yrityksen KasKas Median perustajiin kuuluva Annina Huhtala kertoi heidän yritysideansa lähteneen tunteesta, että priiman tekeminen ei liikuta isoja mediataloja mihinkään. He halusivat tehdä jotain, millä on väliä.

”Ensimmäinen ajatus oli oma verkkomedia, mutta sellaisen liikkeelle saamiseen tarvitaan rahaa. Sitten huomasimme tilausta olevan yritykselle, joka auttaa asiantuntijatiedon popularisoinnissa. Se oli hyvä idea. Palkkasimme kuukausi sitten ensimmäisen uuden työntekijän.”

Jarno Koposen Randomin tuote on simppelin näköinen applikaatio, joka auttaa seulomaan tiedon valtamerta. Applikaatio ”oppii” käyttäjän mieltymyksistä ja osaa jatkossa ehdottaa sopivaa luettavaa.

Sovelluksessa ei voi palata taaksepäin siihen, mitä on jo luettu.

”Painopisteen pitää olla sisällön ja mediakokemuksen kuluttamisessa nyt sekä siinä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Pohdimme tuotteen alusta saakka mobiilin kannalta.”

Sovellus näyttää yksinkertaiselta, muutta sen takana on paljon tuotekehitystä vaatinutta koneälyä ja algoritmeja ja sen pohtimista, miten ihminen hahmottaa maailmaa.

Tämä on yksi startupien sudenkuoppa: yksinkertaisen idean toteuttaminen voi vaatia paljon työtä ja rahaa. Sen ei kuitenkaan saa antaa näkyä lopputuotteen käyttäjälle, vaan käyttökokemuksen pitää Koposen mukaan olla yksinkertainen ja kiva.

Keskustelua juontanut journalisti ja startup-yrittäjä Sami Kuusela heitti Randomin olevan esimerkki siitä, että journalistien valitsema tieto ei enää voita, vaan tilalle tulee algoritmejä.

KasKasin Huhtala kuitenkin muistutti, että vaikka sovellukset hakevat sisällön, se pitää jonkun tuottaa.

Toisaalta, jos unelmana on nopea rikastuminen, se ei välttämättä toteudu pelkällä sisällöntuotannolla. Toisin kuin teknistä sovellusta, juttua ei ole helppo lähettää maailmalle monistumaan.

Jussi Ruusilan mukaan journalistisia startupeja on olemassa hämmästyttävän pieni määrä markkinan kokoon nähden.

”Startupit syntyvät usein jonkin teknisen ongelman ympärille. Ehkä journalismia ei koeta teknisenä haasteena.”

Mikko ”Kobra” Koskisen mielestä startupeissa jumitetaan liikaa tekniikassa.

”Tärkeämpää on luoda markkina-innovaatio, saada aikaan tarina, joka vetoaa ihmisiin niin, että he alkavat käyttää palvelua tai tuotetta.”

Sen luominen on hänen mukaansa kenelle tahansa mahdollista, kunhan nostetaan pää ”journalismi on tärkeetä” -puskasta ja kiinnitetään huomio siihen, mitä ihmiset oikeasti haluavat, journalistisia arvoja unohtamatta.

Sami Kuuselan mukaan startupia perustavilla on liian usein vain ”hyvä porukka kasassa” ja ajatus, että ei haluta olla kapitalisteja. Hyvässä startupissa pitää miettiä myös, miten työstä saadaan rahaa.

”Pitää olla selkeä fokus. Pitää olla erinomainen jollain kapealla alalla.”

Jarno Koposen mielestä startupia suunnittelevan on tärkeää kysyä, mitä, miten ja miksi.

”Tärkein on se, miksi tuote tai palvelu tehdään. Jos sen tietää, pystyy kahteen muuhun vastaamaan.”

Jussi Latvalan mukaan traaginen Uutisraivaaja-hakemus on sellainen, jossa kirjoittavat toimimittajat kertovat, että heillä on idea: laatujournalismia ja hyviä kuvia.

”Kaikki pitävät hyvistä sisällöistä ja hyvästä journalismista, mutta siitä pitäisi päästä pidemmälle. Innovatiiviseksi ajatukseksi ei riitä, että ‘tehdään laadukkaita sisältöjä’.”

 

Keskusteluun startupeista osallistuivat (kuvassa vasemmalta) Annina Huhtala, Jussi Ruusila, Mikko “Kobra” Koskinen, Jarno Koponen, Sami Kuusela ja Jussi Latvala.

Kuva: Heli Saarela.