Journalismi

Itse olet ekoterroristi

Mitä median pitäisi tehdä ilmastoasiassa? ”Jos uskaltaisin, ehdottaisin ansaintamallienkin uhalla jotain radikaalimpaa. Että ei vain 'oteta huomioon', vaan lopetetaan kaman mainostaminen, autoarvostelut, matkailulehdet ja grillireseptit”, kirjoittaa Marja Honkonen.

Ajattelin pitkään, että Välimereen hukkuvat lapset tai tuotantoeläinten kohtelu ovat se holokausti, jota joudun selittelemään lapsenlapsilleni. Miksi en nostanut meteliä, olinhan journalisti?

Kansainvälisen ilmastopaneelin raportin ja sitä seuranneiden uutisten jälkeen olen todennut, että tässä sitä anteeksi pyydettävää riittää.

Kuten: miksi raportin vaatimien ennennäkemättömien muutosten sijaan kiistelimme metsäkadon määrittelystä ja siitä, ovatko ”arjen ekoteot” syyllistämistä, jeesustelua tai ihan vain täysin turhia?

Tai naureskelimme sille, kuinka parin prosentin kannatuksen ministeripuolue ratkoisi autoilun päästöjä keventämällä autoveroa?

Tai kauhistelimme, kuinka olut ja Luoja varjele juusto! voivat tulevaisuudessa olla luksushyödykkeitä.

Olemme toki yksimielisiä, että jotain tarttis tehdä, mediankin.

Toistaiseksi radikaalein ehdotus on ollut Vihreän Langan #entäsilmasto-kampanja. Se herättelee toimittajia ottamaan ilmastonäkökulman huomioon kaikessa journalismissa.

Siinäpä teille ennennäkemätön muutos, tulevat sukupolvet: että otettaisiin huomioon.

Lisäksi Alma Media on ottanut itselleen päästötavoitteen, ja yksi Ylen toimittaja on sitoutunut elämään ainakin vuoden kestävillä, alle kahden hiilidioksiditonnin päästöillä.

Ilta-Sanomien urheilutoimituksen päällikkö taas nimitti urheilua välinpitämättömäksi ekoterroristiksi.

Mutta tarkoittaako se, että Ilta-Sanomat ei enää raportoisi olympialaisista? Ei tietenkään tarkoita.

Jos uskaltaisin, ehdottaisin ansaintamallienkin uhalla jotain radikaalimpaa. Että ei vain ”oteta huomioon”, vaan lopetetaan kaman mainostaminen, autoarvostelut, matkailulehdet ja grillireseptit. Jutut, joissa voivotellaan alhaista syntyvyyttä. Printtilehdet.

En ehdota, koska pelkään kuten muutkin, etten saisi palkkaa, jolla lentää etelään tai ostaa jauhelihaa ja luksus- (ent. arki-) juustoa.

Epäilen silti, että journalismin on eräänä päivänä katsottava peiliin tarkemmin kuin vain valitellen, että tuli julkaistua juttu halvoista lennoista. Jos koko elämäntapamme muuttuu, myös mediabisneksen täytyy.

Vihreä Lanka kehottaa toimittajia kysymään itseltään, miltä tehty journalismi näyttää kolme astetta kuumemmassa maailmassa.

Ennennäkemättömän pahalta.