Journalismi

Miksi olet toimittaja?

Kertomansa takana pitää voida seistä, ja kirjoittaa pitää juttuja, joita luetaan. Vain sitä kautta voi vaikuttaa yleisöönsä ja asioihin, joihin pitää voida vaikuttaa, kirjoittaa Nina Erho.

Kouluaikoina syyni haluta toimittajaksi oli selvä: saisi ammatikseen kirjoittaa. Jo ensimmäisessä harjoittelupaikassa myös toimittajana olemiseen oli helppo ihastua.

Vihdoin sain olla se, joka soitti ja tivasi virkamieheltä mielipidettä kaupunkifestivaalista, se joka tapasi Katri Helenan ja se, jonka saapuminen jutuntekoon kouluun, näyttelyyn tai kurssille herätti hämmentynyttä innostusta.

Ennen muuta tärkeää oli olla se, jonka nimellä varustettu juttu jaettiin aamuyöstä kaupunkilaisten postiluukusta – myös omastani, jonka vieressä tietenkin päivystin jännittyneenä.

Vuosien jälkeenkin saman jännityksen voi tunnistaa. Journalistissa juttuja julkaistessa kokemus on vielä aivan erityinen – kuin kampaaja leikkaisi toisen kampaajan hiukset tai automekaanikko korjaisi toisen mekaanikon auton. Se, jolle työ tehdään, osaa sen myös ja tietää, onko jälki hyvää vai huonoa.

Tarkoista katseista huolimatta journalistien journalistina on kiva työskennellä. Koska jokainen kollega tietää, mitä on tavoitella haastateltavaa, joka ei vastaa, yhteydenpito luistaa. Entä mikä olisi ylellisempää kuin se, että jokainen haastattelu koskee itsellekin rakasta työtä?

Silti melkein joka haastattelussa opin myös uutta ja kuulen jotain, johon on pakko sanoa: tuo on tosi lohdullista, tuo on tosi hyvin ajateltu, tuossapa fiksu käytäntö, jota kertoa ja itsekin lainata.

Pitkää toimittajan uraa ei silti tehdä omasta toimittajuudesta innostumisen eikä edes monipuolisten mutta henkilökohtaisten työn ilojen varassa.

Kokemuksen karttuessa yhä tärkeämmiltä tuntuvat journalismin eri ammattilaisten yhteisvoima, kokemus journalismin laadusta ja etenkin sen tarkoituksesta. Kertomansa takana pitää voida seistä, ja kirjoittaa pitää juttuja, joita luetaan. Vain sitä kautta voi vaikuttaa yleisöönsä ja asioihin, joihin pitää voida vaikuttaa.

Nykyisin analytiikka ja some antavat toimittajallekin mahdollisuuden seurata työnsä tuloksia. Vaikeutena on katsoa lukuja oikein – lukijoiden ja lukemisen vaikutusten kannalta.

Realismia toki on, että hyvät luvut saattavat taata firmoille rahaa ja journalisteille töitä. Mutta jos Google Analyticsilla päivystää vain toiveenaan olla toimittajatähti, koko opintie on ollut turha.