Media-ala

Kuvaa kopterilla

Moni tuttu kuvaaja on parkkeerannut laitteensa järven pohjaan, kirjoittaa Kari Kuukka.

Kuvauskopterien käyttö on yleistynyt, sellainen on nykyään jo monessa toimituksesta. Niiden työkäyttö ei kuitenkaan ole ongelmatonta.

Kun naapurin pikkupoika lennättää kopteria, kyse on lennokista. Ammattikäytössä – jota uutistyö aina on – siitä käytetään nimitystä RPAS (Remotely Piloted Aerial System), ja sitä koskevat tarkat säännöt.

Kuvaajalla pitää olla paitsi taito lentää ja kuvata, myös säännöstö hallussa. Kun hänet lähetetään ottamaan näyttävää ilmakuvaa vaikka festareista/mielenosoituksesta, hänen pitää tietää toiminnan rajaehdot.

RPAS-säätelystä vastaa Trafi, jonka verkkosivuilla on tarkat tiedot, ohjeet, linkit karttoihin, yhteystietoihin ja kaikkeen olennaiseen (www.trafi.fi).

Tietomäärä on huomattava, ja myös lainsäädäntö uudistuu jatkuvasti. Helpotusta tuo, että Trafilta on tulossa mobiiliappi, josta kopterin käyttäjä saa kaiken tarvitsemansa tiedon.

Kopterit on myös rekisteröitävä. Ja vakuutettava. Ei siksi, että kopterille sattuisi jotain, vaan siksi, että sillä voi tehdä vahinkoa muille. Testeissä on todettu, että kaikki yli 250 grammaa painavat laitteet ovat potentiaalisesti tappavia. RPAS-toiminnassa sovelletaan ilmailulakia ja niin sanottua ankaraa vastuuta, ja korvaussumma onnettomuudessa ulkopuolisille voi nousta miljoonaan euroon.

Putoaako kopteri? Kyllä. Olen lentänyt seinään ja metsään kuvauskopterilla kahdesti, enkä tunne yhtään kuvaajaa lähipiiristäni, jolle ei olisi sattunut jotain vastaavaa. Moni tuttu kuvaaja on parkkeerannut laitteensa järven pohjaan.

Miksi tämä on tärkeää? On ajan kysymys, että otsikoihin päätyvä onnettomuus sattuu. Ei tarvitse olla kummoinen tilastotieteilijä, että ymmärtää tämän. Toivotaan, että silloin on noudatettu sääntöjä ja vakuutukset ovat kunnossa.

Ruotsin korkein hallinto-oikeus kielsi muutama viikko sitten kaiken RPAS-kuvaustoiminnan, viranomaiskäyttö pois lukien. Valitettava ylireagointi, josta kärsii kokonainen toimiala, kuten muun muassa elokuvat, media ja matkailun markkinointi.

Meillä on Suomessa mielestäni yksi maailman parhaista lainsäädännöistä RPAS-alalla. Yritetään omalla toiminnallamme säilyttää se sellaisena.