Työelämä

Journalismin markkinoilla

”Korkeakouluissa pitäisi opettaa verkostoitumista”, Pasi Kivioja kirjoittaa.

Olin viime viikolla johtamassa Haaga-Helian ja Journalistiliiton järjestämän freelancer-kurssin keskustelua, jossa juttujen myyjät kohtasivat ostajia silmästä silmään. Ostajapuolelta paikalla oli edustajia Alma 360:stä, Allerilta ja Lännen Mediasta.

Juttujen myymisen ei pitäisi olla sen monimutkaisempi asia kuin minkään muunkaan käsityön kauppaaminen ostajalle: sovitaan sisällöstä, mitasta, aikataulusta ja hinnasta. Kysyntä kohtaa tarjonnan. Jos laatu ja hinta ovat kohdallaan, ostaja voi tilata toistekin.

Journalismin markkinoilla tätä luonnollista asiaa verhoaa kuitenkin outo mystiikka. Ehkä se juontaa juurensa osapuolten puutteellisesta kommunikaatiosta ja suomalaisesta häveliäisyydestä, jonka vuoksi esimerkiksi juttupalkkiosta neuvotteleminen tuntuu monesta freelancerista vaikealta.

Toimin omassa työssäni sekä ostajana että myyjänä. Parhaimmat menestyksen eväät on freellä, jonka työn jälki on hyvää ja joka tuntee ostajan ennestään, tai jonka nimi on ostajalle myönteisellä tavalla jostain tuttu. Siksi korkeakouluissa pitäisi opettaa verkostoitumista. Sosiaalisesta mediasta on tässä apua, mutta tärkeintä on livekontakti. Jos nimeä ja kontakteja ei ole, tie on kivisempi.

Palkkioiden lisäksi paikalla olleita askarrutti, mikä on oikea tapa lähestyä toimitusta. Ärsyttääkö herra tai rouva toimituspäällikköä vähemmän sähköpostin saaminen vai puhelimeen vastaaminen? Pitääkö lähettää juttunäytteitä ja cv? Kannattaako ehdottaa juttuaiheita vai tarjoutua jonkin aiheen johtavaksi asiantuntijaksi?

Olivia-lehden toimituspäälliköllä Hanna Tohtualla oli konkreettiset vinkit juttujen tarjoamiseen: Ota yhteyttä nasevalla sähköpostilla, ja soita muutaman päivän päästä, jos ei kuulu mitään. Älä lähetä cv:tä tai juttunäytteitä, mutta kerro, minne olet tehnyt töitä. Hyvät referenssit tekevät vaikutuksen.

On tietysti tärkeää tuntea media, jolle tarjoaa ideoitaan. Mieti juttuaiheeseen aina oma näkökulma ja mille lehden palstalle se sopisi. Ole yhteistyökykyinen ja hyväksy se, että juttu ei ole vielä valmis, kun sen lähettää sähköpostilla. Pidä kiinni deadlineista ja anna itsestäsi innostunut vaikutelma.

Erilaisille erikoisosaajille on hyvin kysyntää. Etenkin videotyön tekijöille löytyisi töitä ainakin Alma 360:ssä.