Visuaalinen journalisti Hilppa Hyrkäs vastaa Ylen vaalilähetysten graafisesta ilmeestä. Design-tiimissä työskentelevä Hyrkäs tekee paljon liikkuvaa grafiikkaa. Muun muassa vaalitunnusten ja lähetyksissä näkyvien virtuaalisten taustojen suunnittelu ja animointi ovat Hyrkäksen tonttia. Vaalistudiojen ehdokashahmot ja muut kolmiulotteiset grafiikat ovat Pekka Sipilän käsialaa.
Yksi nykyaikaisen vaaligrafiikan haasteista on monikanavaisuus, Hyrkäs sanoo. Grafiikat suunnitellaan verkko edellä, toimimaan ennen kaikkea mobiilissa. Niiden pitäisi kuitenkin toimia erikokoisilla näytöillä, myös televisiossa.
”Ihmisillä on isot ruudut kotonaan”, Hyrkäs sanoo.
Hyrkäksen mukaan vaaligrafiikoissa tärkeää on muun muassa journalistinen johdonmukaisuus.
”Emme esimerkiksi käytä puolueiden brändivärejä, vaan intuitiivisesti valittuja värejä. Oikeistopuolueilla on sinisen ja vasemmistolla punaisen eri sävyjä. Useimmat mediat toki toimivat samoin.”

Uusimmassa lehdessä
- Kaleva Median Juha Laakkonen ja Keskisuomalaisen Vesa-Pekka Kangaskorpi haluavat pitää suomalaisen median suomalaisessa omistuksessa. Pelkkä maakuntahenki siihen ei riitä.
- Media käsittelee vähemmistöjä pinnallisesti ja liian varovasti, kirjoittaa Ujuni Ahmed
- Tekoälysisällöt opettavat yleisön epäilemään, eikä se ole vain hyvä
- Toimitusosasto on yhteisöllisyyden ja virkistyksen paikka
