Työelämä

Pulitzer-palkittu tutkiva toimittaja paloi loppuun ja ryhtyi hyvinvointivalmentajaksi. Nyt hän kehottaa journalisteja muuttamaan tapansa.

Vuonna 2017 espanjalainen tutkiva toimittaja ja datajournalisti Mar Cabra voitti tiiminsä kanssa Pulitzer-palkinnon Panaman paperit -uutisoinnista. Hän työskenteli kansainvälisen tutkivien toimittajien verkoston ICIJ:n data- ja tutkimusyksikön johtajana ja oli uransa huipulla. Siltä hänestä ei kuitenkaan tuntunut.

”Ajattelin, että what the fuck. Tiedän, että minun pitäisi olla onnellinen.”

Cabra oli leipääntynyt työhönsä, väsynyt ja pahantuulinen. Viikonlopuista ja lomista ei ollut apua.
Vasta kun Cabra päätti jäädä pois töistä, hän tajusi palaneensa loppuun. Toipumiseen meni vuosi. Sen jälkeen hän päätti, ettei palaa toimittajaksi.

Cabra perusti hyvinvointivalmentajien Kim Bricen ja Aldara Martiteguin kanssa The Self-Investigation -säätiön, joka tarjoaa erityisesti journalisteille suunnattuja hyvinvointikoulutuksia.

Cabra tulee Suomeen puhumaan tutkivien journalistien loppuunmyytyyn Tutki-konferenssiin. Journalistin haastattelussa Cabra kertoo, mitkä työtavat kannattaisi muuttaa heti.


Journalisti, tee näin

Arvioi kuormitustasi esimerkiksi liikennevalomallin avulla. Valo on vihreä, kun tunnet olosi hyväksi, energiseksi ja innostuneeksi. Valo on keltainen, kun olet kunnossa, mutta kiireinen tai väsynyt. Valo on punainen, jos olet selvästi uupunut tai poissa tolaltasi tai kiire tuntuu musertavalta.

”On vaikeaa olla koko ajan ’vihreällä’. Mallissa on kyse siitä, että huomaat kuormituksesi ja voit toimia asian korjaamiseksi.”

Liika kuormitus voi ilmetä esimerkiksi lihasjumeina, uupumuksena, ihottumana, ruokahalun muutoksena tai uniongelmina. Tunnetko olosi riittämättömäksi, apaattiseksi tai kiukkuiseksi? Onko esimerkiksi alkoholin kulutuksesi muuttunut tai tapaatko ystäviäsi harvemmin? Kuuntele itseäsi ja kehoasi. Syö terveellisesti, liiku riittävästi ja nuku.

Työpäivän aikana poistu välillä näytön äärestä ja pidä lyhyitä taukoja. Jos voit, rytmitä työtehtäväsi sen mukaan, milloin olet energisin: mikä aika on paras syventyä juttuun, milloin kannattaa hoitaa rutiinit? Jos työskentelet kotona, luo työpäivälle selkeä alku ja loppu.

Suojele keskittymistäsi. Työhön on vaikea syventyä, jos tietokoneella ovat auki sähköposti, Teams ja sosiaalisen median kanavat. Yritä varata hetkiä, jolloin voit keskittyä yhteen tehtävään.

”Keskittyneenä teet parempaa journalismia.”

Haasta ajattelutapaasi: Onko hyvä toimittaja todella toimittaja 24 tuntia vuorokaudessa? Onko sinun pakko olla koko ajan tavoitettavissa?

Muista, että hyvinvointisi on yhtä tärkeää kuin työsi.

”Voit rakastaa työtäsi, mutta sinun pitää voida hyvin, jotta voit tehdä sitä.”

Esihenkilö, tee näin

Tiedosta, että johdat ihmisiä. Pyhitä aikaa heidän kuulumistensa kyselyyn. Kysy, miten he voivat ja miten heidän työnsä sujuu. Ota viikkopalaverissa käyttöön liikennevalomalli.

”Journalistit kysyvät toisiltaan liian harvoin, mitä kuuluu. Joskus minulle kerrotaan koulutuksissa, että ihmisillä on huono omatunto töissä jutustelusta.”

Toimituksille on luontevaa miettiä, mistä saadaan haastateltavat, kenet juttuun kuvataan tai lisättäisiinkö videota tai ääntä. Aivan yhtä luonnollista pitäisi olla pohtia, miten pidetään huolta tekijästä ja siitä, ettei hän kuormitu liikaa.

Auta työntekijää katkaisemaan stressin kierre. Isojen, vaikeiden juttuhankkeiden jälkeen työssä on oltava suvantopaikkoja. Työpäivän aikana täytyy voida pitää useampia lyhyitä taukoja.

Kouluta toimittajia jo etukäteen vaikeiden tai järkyttävien uutisaiheiden käsittelyyn ja järjestä tukea jälkikäteen.

Keskustele työntekijöiden kanssa säännöllisesti myös kahden kesken. Varaa sitä varten kerran kuussa tai parissa 30 minuutin tai tunnin aika.

Sovi, missä kanavissa pidätte yhteyttä ja milloin. Mihin käytetään Slack-viestejä, mikä kuuluu sähköpostiin, mikä Whatsapp-ryhmään? Entä minkä kanavan kautta olette yhteydessä silloin, kun asialla on oikeasti kiire?

”Monet tiimit käyttävät yhteydenpitoon kaikkia kanavia koko ajan. Oikean työkalun valitseminen oikeisiin hetkiin auttaa erottelemaan, mitkä asiat ovat tärkeitä ja kiireellisiä.”

Suojele työntekijöidesi vapaa-aikaa. Jos haluat välttämättä lähettää sähköpostia iltaisin tai viikonloppuisin, ajasta viestit.

Pidä huolta, että kaikille on selvää, mistä kanavasta heitä tavoitellaan esimerkiksi uutistilanteessa.

”Silloin ihmisten ei tarvitse ajatella, että heidän on oltava koko ajan tavoitettavissa, jottei asioita mene ohi.”

Pidä huolta itsestäsi.

”Muista, mitä lentokoneissa sanotaan: Pue happinaamari itsellesi ennen kuin autat muita. Sinunkin hyvinvointisi on yhtä tärkeää kuin työsi.”

Mar Cabra, 39

  • The Self-Investigation -säätiön vetäjä. Kirjoittaa kirjaa henkisestä hyvinvoinnista digiajassa. Kouluttautunut hyvinvointivalmentajaksi.
  • Työskenteli tutkivien journalistien ICIJ-verkoston data- ja tutkimusyksikön johtajana. Oli mukana ICIJ:n Luxemburg Leaks ja Panaman paperit -tutkimuksissa. Panaman paperit -tutkimus palkittiin Pulitzer-palkinnolla vuonna 2017.
  • Työskennellyt myös televisiotoimittajana ja luennoitsijana.
  • Opiskeli journalismia Columbian yliopistossa Yhdysvalloissa.
  • Asuu Espanjassa, Aguadulcen kaupungissa Andalusiassa.