Liitto

Journalistinen sensaatio: gallup

Gallup-tutkimukset lehtialan uutuutena. Näin kuului Artturi Raulan kirjoittaman jutun otsikko Sanomalehtimiehessä maaliskuussa 1948.

Mielipidemittaus eli ”Gallup-tutkimus” oli Raulan mukaan käytössä jo kahdeksassa Euroopan maassa ja viidessä Euroopan ulkopuolella. Raula oli vaikuttunut ”sanomalehtiprofessori” Georg Gallupin mukaan nimetystä tutkimuksesta ja selosti perin pohjin kollegoille tutkimusmenetelmän hienouksia. Hän huomautti, että Suomessakin kunnallisvaalien tulosennuste oli Gallupin avulla osunut kohdalleen.

”Mielipidetutkimus tarvitsee lehtimiesten myötävaikutusta päästäkseen kehittymään käyttökelpoiseksi journalistiikan muodoksi”, Raula kirjoittaa, ja ehdottaa tutkittavaksi esimerkiksi eroja suomen- ja ruotsinkielisten välillä.

Yhdysvalloissa Gallup-tutkimukset olivat Raulan mukaan ”vaikuttaneet hyödyllisesti lainsäädäntöön” esimerkiksi osoittamalla, että ”yleisö oli valmis alistumaan pakollisiin lääkärintarkastuksiin sukupuolitautien ehkäisemiseksi”.

Gallup-tutkimusten julkaisua kuitenkin rajoittaa eräs seikka, Raula harmittelee.

”Valitettavaa on, että paperipula ja monenlaiset järkyttävät uutiset tätä nykyä jättävät niukalti tilaa tutkimuksien selostuksille.”