Työelämä

“Kysymykseesi ei enää vastata” – Miksi toimittajille tarkoitettu Etsi Xpertti -palvelu lopetettiin?

Suomen Akatemian toimittajille tarkoitettu Etsi Xpertti -palvelu lopetti toimintansa joulukuussa. Vuonna 2005 perustettu palvelu oli tarkoitettu helpottamaan tutkitun tiedon ja asiantuntijoiden löytämistä. Suomen Akatemian viestintäyksikkö välitti sen kautta toimittajien kysymyksiä 57 tutkimusorganisaatiolle.

Kysymyksiä palveluun tuli viestintäasiantuntija Leena Vähäkylän mukaan päivittäin, vilkkaimmillaan yli 20 viikossa. Keskimäärin vuodessa kysymyksiä tuli viitisensataa ja vastauksia välitettiin noin 900, vaikka sopivaa asiantuntijaa ei etsinnästä huolimatta aina löytynyt. Toimittajille räätälöityyn palveluun oli viestintäyksikössä noin yksi henkilötyövuosi ja päivystysvuoro oli kiertävä.

Nopeimmillaan ei mennyt kuin kolme tuntia, kun sähköpostiin kilahti viesti otsikolla: ”Kysymykseesi on vastattu”. GDPR hidasti Etsi Xpertin työtä, sillä tutkijan suostumus yhteystietojen välittämiseen piti sittemmin kysyä aina erikseen. Toisaalta vastausten laatu parani, koska samalla varmistettiin asiantuntijan sopivuus entistä tarkemmin. Vastaus voitiin kuitenkin luvata vasta viikon sisällä.

Suomen Akatemian viestintäjohtaja Riitta Tirronen kertoo, että palvelun jatkoa pohdittiin parin vuoden ajan ja kartoitettiin, voisiko työtä jakaa tutkimusorganisaatioiden kanssa jollain tavalla. Tämä ei kuitenkaan ottanut tuulta.

“Valtionhallinnon viestintä sekä työtahti ovat muuttuneet palvelun olemassaolon aikana ja viestintäkanavia on tullut lisää. Henkilöresurssit olivat kriittinen tekijä. Meidän oli pakko lakkauttaa toiminta tässä muodossa”, Tirronen sanoo.


Etsi Xpertin tavoitteena oli tuoda esiin uusia tutkijoita vastaamaan toimittajien kysymyksiin ja toisaalta tuoda esiin tutkittua tietoa.

Palvelu oli Vähäkylän mukaa erityisen tärkeä pienille tutkimusorganisaatioille, joihin toimittajat eivät muuten hoksaisi soittaa. Lisänäkyvyyttä se toi muillekin. Yksi aktiivisimmista vastaajista oli Turun yliopisto, jossa tartuttiin keskimäärin yhteen Etsi Xpertti -kysymykseen päivässä.

“Meille tulee usein yhteydenottoja suoraan toimittajilta Turusta ja pääkaupunkiseudulta, mutta palvelun kautta pystyimme vastaamaan kysymyksiin, joita tuli laajemmin eri puolilta maata”, sanoo viestintäpäällikkö Tuomas Koivula Turun yliopistosta.

Hän kertoo, että vastauksista tuli positiivista palautetta sekä toimittajilta että tutkijoilta. Samalla viestintäyksikkö sai uutta tietoa siitä, mihin tutkijat kulloinkin perehtyivät.

Turun yliopiston viestintäyksikössä Etsi Xpertin loppu on näkynyt toimittajilta suoraan tulevien kysymysten hienoisena kasvuna. Muuten mediaa palvellaan entiseen tapaan lähettämällä tiedotteita ja koostamalla asiantuntijalistoja. Tutkijoita kannustetaan lisäksi tuomaan asiantuntijuuttaan esiin eri kanavissa yliopiston verkkosivuista lähtien.

Toimittajat voivat jatkossa etsiä asiantuntijoita jatkossa myös OKM:n Tiede ja tutkimus -sivuston luettelosta, jonne tutkijat itse lisäävät tietojaan. Listaus on tosin beta-vaiheessa, joten sieltä löytyy vasta parisensataa tutkijaa. Suomen Akatemiasta saa tietoja niistä tutkijoista, jotka työskentelevät Akatemian rahoituksella.