Nimitys

Työstään ylpeät tekijät ovat lehtien menestyksen edellytys, sanoo A-lehtiin siirtyvä Iina Artima-Kyrki

Mikä veti sinua Sanomilta uusiin tehtäviin A-lehtiin?
Sain sieltä kiinnostavan tarjouksen. Syksyllä olen ollut nykyisessä tehtävässäni viisi vuotta. Se on aika, jossa omat suunnitelmat ehtii toteuttaa. Menin printtipainotteiseen aikakauslehteen, joka ehti kasvaa verkossa todella paljon. Perustimme myös radiokanavan.

Päätoimittajakaudellasi Me Naiset sulautui Ilta-Sanomiin, jossa olit pitkään. Mikä työnsi pois Sanomilta?
Olen viihtynyt Sanomilla hyvin, 21 vuotta, melkein koko työurani. Tuli olo, että tässä vaiheessa on hyvä katsella jotain muutakin. Ilta-Sanomillakin ehdin olla 16 vuotta. Se on tosi pitkä aika. Olin sen tekemisen nähnyt.

Et ole ensimmäinen Sanomilta A-lehtiin loikkaava päätoimittaja. Mikä teitä siellä houkuttelee?
En voi kommentoida muiden päätöksiä. Kiinnostavia työpaikkoja alkaa kuitenkin olla aika vähän. Jos haluaa vaihtaa työpaikkaa, haluaa tietenkin paikkaan, jolla on taloudellisia mahdollisuuksia menestyä ainakin seuraavat viisi vuotta. A-lehdillä on hyvä henki ja tekemisen meininki, ja siellä tehdään innolla uusia asioita.

Minkä hyvän tavan aiot vielä Mimmeistä mukanasi?
Olen tiimityöskentelijä. Parhaiten saa asioita aikaan, kun toimitus elää ja hengittää omaa brändiä, on sitoutunut tekemiseen ja on oikeasti ylpeä siitä, mitä tekee. Pitää uskoa rohkeasti omaan suuntaan. Työkulttuurin pitää olla kunnianhimoinen, mutta rento ja reilu. Töissä pitää viihtyä.

Aikakauslehtitaloista, muun muassa A-lehdiltä, on lähiaikoina pantu pihalle iso joukko journalisteja. Mitä ajattelet siitä?
Koen aina harmittavana, jos missä tahansa mediatalossa on yt-neuvotteluja. Sisällöille ei tee hyvää, jos tekijöiden määrä vähenee. Hyvät, sitoutuneet työntekijät ovat jokaisen median menestyksen edellytys.

Kumpi todennäköisempää: saada Avulle uusia printtitilaajia vai digitilauksista hyvät tuotot?
Apu on iso ja vahva aikakauslehti, jolla on paljon tilaajia. Uskon, että näin on vielä pitkään. Suomessa on myös perustettu kokonaan uusia tuotteita vanhojen brändien ympärille – ja niitä on myös tilattu. Mutta kyllä jokaisen tiedotusvälineen haaste on, miten siirtää tilauskanta digiin. En ajattele, että se on helppoa.

Kuka on ammatillinen esikuvasi?
En millään keksi varsinaista esikuvaa, mutta mielenkiinnolla seuraan Reese Witherspoonin perustamaa Hello Sunshine -yhtiötä ja suomalaista nuorille suunnattua Rare-mediaa. Haastaisin meidät perinteisen median edustajat pohtimaan kriittisesti sitä, tapahtuuko perinteisen median puolella oikeasti kiinnostavia asioita.

Marja Honkonen

Iina Artima-Kyrki, 45, on valittu A-lehtien ajankohtaismedioiden päätoimittajaksi. Hän aloittaa tehtävässään ensi syksynä. Artima-Kyrki on Me Naisten päätoimittaja. Aiemmin hän on työskennellyt Ilta-Sanomissa toimituspäällikkönä ja useissa muissa tehtävissä. Koulutukseltaan hän valtiotieteiden maisteri. A-lehtien ajankohtaismedioihin kuuluvat Apu, Apu Terveys, Apu Juniori, Image, Mondo ja Avun ristikkolehdet.