Nimitys

Viestintätoimistoon siirtyvä Petri Hakala tietää, mitä yrityspomon kannattaa tehdä päätyessään Iltalehden lööppiin

Mistä media-alan kokemuksesta uskot olevan eniten hyötyä uudessa tehtävässäsi?
Kaikki vuosikymmenten aikana saadut opit journalismista ovat hyvin käyttökelpoisia myös yritysviestinnässä.

Millaisia neuvoja aiot yrityksille antaa?
Neuvojakin koetan antaa, mutta ennen kaikkea kyse on konkreettisesta tekemisestä: yrityksen viestien tiivistämisestä ja paketoimisesta journalistiseen muotoon. Yksi hyvä neuvo on, että yritysviestinnässä kannattaa noudattaa Journalistin ohjeita.

Millaisia viestinnällisiä neuvoja yritykset tänä päivänä eniten tarvitsevat?
Yrityksissä tapahtuu paljon hienoja kasvutarinoita, joita ei julkisuudessa käsitellä. Niitä pitäisi saada paremmin esille.

Millä mielin siirryt viestintäpuolelle?
Nöyrällä mielellä aloitan näitä hommia. Enhän minä näitä viestinnän asioita sillä tavalla tunne paitsi, että olen usein ollut viestinnän kohteena. Samaa työtä tämä on
edelleen, mutta tätä tehdään eri näkökulmasta. Minulla on edelleen sama lakki, mutta se vain on toisin päin päässä.

Mitä sanot yrityksen edustajalle, jos tämä päätyy Iltalehden lööppiin?
Kannattaa aina puhua totta. Mikään viestintäpalvelu ei voi auttaa, jos faktat eivät ole kunnossa. Kannattaa myös miettiä tarkasti viesti, jonka haluaa julkisuuteen tuoda.

Ketkä ovat ammatilliset esikuvasi?
Minulla ei ole varsinaisia esikuvia, mutta olen aina yrittänyt kuunnella itseäni kokeneempia henkilöitä. Sitä suosittelen kaikille muillekin.

Olet pitkän linjan journalisti. Miksi et jatkanut media-alalla?
Tuntui siltä, että media-ala on jo nähty. Minulla on vielä muutama vuosi työaikaa jäljellä, ja nyt sain hyvän mahdollisuuden kokeilla vielä tätäkin uraa.

Olisitko halunnut vielä jatkaa journalismin parissa?
En oikeastaan. Olen sen puolen jo nähnyt niin hyvin, että se tinki on minun osaltani täynnä.

Aikasi Hämeen Sanomissa jäi melko lyhyeksi. Mitä siellä tapahtui?
Omistajat ja omistajien edustajat eli osakeyhtiön hallitus päättää, millaisen toimitusjohtajan se haluaa. En halua tähän sanoa muuta.

Olet entinen divaritason jääkiekkoilija. Vieläkö luistin kulkee?
Kyllä, hyvin kulkee. Odotan jo malttamattomana, että pääsen ensi vuonna yli 60-vuotiaiden sarjaan pelaamaan, ja meinaan olla siellä melko pitelemätön.

 

Petri Hakala, 59, on nimitetty viestintätoimisto Kreabin mediaviestinnän neuvonantajaksi. Hakala aloitti tehtävässä helmikuun alussa. Hän on aiemmin toiminut päätoimittajana Hämeen Sanomissa ja Forssan Lehdessä sekä Satakunnan Kansassa ja Iltalehdessä. Hakala on suorittanut toimittajan tutkinnon Tampereen yliopistossa vuonna 1985.