Journalisten

Nyfiken ska locka unga läsare till Nya Åland

Nyheter riktade till barn och ungdomar har fått ett uppsving. Tidigare under hösten lanserades Hbl Junior och nu har även Nya Ålands satsning på nyheter för unga läsare fått sitt namn. Nyfiken ingår i Nyan varje onsdag på en sida eller ett uppslag.

”Vi hade länge funderat på att göra nyheter riktade till barn. När Ålands ombudsmannamyndighet presenterade en rapport om att barn inte syns eller hörs tillräckligt i medierna bestämde vi oss för att göra slag i saken”, säger Ida Jansson, redaktör för Nyfiken.

Som brukligt på Nya Åland gjordes satsningen djärvt, utan några större förberedelser.

”Nej, vi hade inte så lång startsträcka och Nyfiken håller ännu på att hitta sina former.”

Jansson skriver själv största delen av innehållet, men efterlyser också barnreportrar för enskilda artiklar som de själva vill förverkliga.

”Det har väckt stort intresse bland barn. Jag hade till exempel med mig en elvaårig tjej till ett hunddagis. Hon var verkligen påläst och ställde intressanta frågor. Jag antecknade och skrev ut texten. Det har fungerat bra som en arbetsmetod.”

Jansson medger att det är krävande att välja ämnen och frågeställningar som uppfattas som relevanta av den unga läsekretsen.

”Själv är jag 31 år och har inte så bra koll på till exempel Tiktok, som är hett bland barn och ungdom. Därför är det värdefullt att få in idéer och förslag från läsarna.”

Konkurrensen mellan medierna på Åland är tuff och Nyfiken är också ett sätt att hävda sig på marknaden.

”Absolut är det en konkurrensfördel att ha innehåll som lockar barn och unga”, säger Jansson.

I Österbotten följer HSS Media med barn- och ungdomstrenden på avstånd.

”Vi har för tillfället inga planer på att starta en nischad produkt för barn och unga. I stället satsar vi på vår kärnprodukt journalistiken och utgår ifrån att bra innehåll lockar läsare av alla åldrar”, säger Niklas Nyberg, VD och chefredaktör på HSS Media.