Journalisten

Stekpannor, surfplattor, presentkort och välgörenhet – mediehusens julpaket ser olika ut

Ålandstidningen delar ut de dyraste julklapparna. Åbo Underrättelser delar inte ut några klappar alls. Och KSF Media har omvandlat konkreta paket till välgörenhet.

 

Tom Simola, ansvarig utgivare och chefredaktör, Åbo Underrättelser

”ÅU delar inte ut julklappar, men vi brukar ordna ett julevenemang. I fjol hade vi en utbildningsdag kombinerad med julbuffé. I år hade vi bowling och en julbuffé.

Det är bra att arbetsgemenskapen gör saker utanför redaktionen. Julen och den mörka årstiden är en bra tidpunkt att förverkliga gemensamma saker. Vi försöker lösa det så att alla kan delta och tar in inhoppare den kvällen.”

 

Marit af Björkesten, direktör, Svenska Yle

”Svenska Yle följer samma linje som bolaget, vilket betyder att vi inte ger julklappar. Linjen har varit samma under hela min tid på Yle. Däremot firar vi jul tillsammans på olika sätt, i år blir det bland annat ett vinterjippo lite före jul i Böle.”

Janne Wass, chefredaktör, Ny Tid

”Vi ger personalen extra ledigt så de kan hålla hela julveckan ledig. Små gester är viktiga eftersom de kan få personalen att känna sig uppskattade av ledningen; det handlar om att bli sedd och ihågkommen. Glada och motiverade arbetstagare gör mycket bättre jobb än stressade och omotiverade dito.”

 

Anna Hellerstedt, vd, KSF Media

”I år donerar vi ett belopp till välgörande ändamål. Personalen får rösta på tre alternativ (Reportrar utan gränser, Plan International eller Kyrkans utlandshjälps klimatgåva). Den korta diskussionen i ledningsgruppen på detta tema var att julklappen i dess traditionella bemärkelse känns ganska förlegad och vi tänker att detta är ett bättre alternativ, som dessutom gör gott. För vår personal har vi ordnat en julfest. Det är viktigt att ta tillfället i akt och tacka personalen för det fina arbete de gör.”

 

Carita Liljendahl, chefredaktör, Nya Östis

”Under åren 2016–2018 arrangerades en liten julfest för de fasta medarbetarna och styrelsen. Vi hade namnlös julklapp och understödsföreningen betalade mat, men inte dryck.

I år bjuder vi alla aktiva medarbetare och styrelsen på jullunch på Degerby Gille.”

 

Niklas Nyberg, vd, HSS Media

”HSS Media har de senaste åren delat ut ett presentkort värt 50 euro till ett lokalt varuhus som finns på de flesta av våra huvudorter. Varje medarbetare (inklusive vikarier och inhoppare) får julgåvan. Från arbetsgivarens sida är gåvan viktig, och en självklarhet. Vissa år har de som hellre vill donera presentkortet till välgörande ändamål kunnat meddela om detta och så har den mängden presentkort donerats till lokala organisationer, som hjälper mindre bemedlade familjer/personer att få något extra till jul. Vi fortsätter enligt samma koncept i år.”

 

Patrik Ekblom, försäljningschef, Nya Åland

”Vi brukar ge en liten julklapp, värd cirka 25 euro. Medarbetarna förväntar sig något, och efter ett år med hårt jobb känns det bra att kunna ge något litet.” l