Imagen AD Antti Grundstén on valmis perustelemaan haastateltaville, miksi jutun kuvat ovat juuri sellaiset kuin ovat.
”Edeltäjäni Anna-Mari Tenhunen uudisti Imagen ulkoasun viime keväänä, ja olen jatkanut sitä tyyliä, koska muu hämmentäisi lukijoita ja brändiä. Samalla olen pikku hiljaa tehnyt sisäsivuille omannäköistäni jälkeä. Haluan, että lehdessä on yllätyksiä”, sanoo Imagen AD Antti Grundstén.
Grundstén aloitti työssään viime heinäkuussa, ja elokuun Image oli ensimmäinen hänen tekemänsä.
”Ennen Imagea työskentelin suunnittelutoimistossa, jota pyöritin ystäväni kanssa. Kun Anna-Mari lähti Imagesta, ajattelin, että yrittäminen ei ehkä olekaan juttuni. Olen aina ollut kiinnostuneempi journalismista kuin markkinointiviestinnästä ja muusta, mitä toimistossa tuli tehtyä.
Haluan ulkoasulla viestiä jutuista asioita, jotka eivät tule suoraan läpi tekstistä ja auttaa lukijaa ymmärtämään niiden tunnelmaa. Vaikeinta on kuvittaa abstrakteja aiheita tai miettiä, tarvitseeko juttu ylipäätään kuvia.
Hieno haaste oli Sonja Saarikosken joulukuinen juttu seksuaalirikollisista. Miten avata aihetta ilman, että näyttää oikein mitään? Miten olla neutraali ja mielenkiintoinen samaan aikaan?
Koska suunnitteluni lähtee aina tekstistä, tyylini vaihtelee tekstin mukaan. Joskus se on vähän tyhmänrohkea, mistä seuraa jälkipuheita. Niin kävi elokuussa, kun kannessa olivat Jere ja Nanna Karalahti tutit suussa. Sain maanitella heitä, mutta kun kuva oli otettu, se oli otettu. Mielestäni se sopi jutun luonteeseen.
Joillakin paljon julkisuudessa olleilla on kuvauksiin suoranainen raideri vaatimuksia, ja he haluavat hyväksyä kuvat ennen julkaisua. Silloin keskustelen ja perustelen, että nämä eivät ole promokuvia vaan journalistista sisältöä ja meidän tulkintamme asiasta.
Markkinointiviestinnässä hylätään ideoita surutta, ja olen luontaisestikin nopeiden ratkaisujen ystävä. Siksi on vaatinut totuttelua, että Imagessa asioita hiotaan, enkä isossa mediatalossa voi päättää ja tehdä kaikkea saman tien itse.
Pikku turhautumiset korvaa työ kovan luokan tekstiammattilaisten kanssa, ja tunnen olevani kotona.”
Antti Grundstén, 34
Työskennellyt Imagessa heinäkuusta 2018 lähtien.
Ennen Imagea työskennellyt muun muassa Bond Creative Agencyssä, Kasino Creative Studiossa, Ylioppilaslehdessä, Vapa Mediassa ja omassa suunnittelutoimistossaan Double Happinessissa.
Valmistunut taiteen kandidaatiksi Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun laitokselta. Palkittu Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa.
Tuija Siltamäen valinta
Toimittaja Tuija Siltamäki valitsi esiteltäväksi Image-lehden ulkoasun, josta vastaa AD Antti Grundstén:
”Image on siitä poikkeuksellinen aikakauslehti, että hyvien juttujen lisäksi sillä on harkittu ja kunnianhimoisesti toteutettu ulkoasu, jossa näkyy vahvasti kulloisenkin AD:n kädenjälki.
Tyylikkään Anna-Mari Tenhusen jälkeen ’puikkoihin’ on hypännyt Antti Grundstén, jonka aikana estetiikka on vaihdellut hullusta herkkään. Taitoa on saada tyylien näennäinen sekamelska sopimaan yhteen lukijaa itsetarkoituksellisesti hämmentämättä.”