Moni toimitus poimii ilmaiskuvia juttuihinsa asunnonvälityssivustoilta. Käyttöehdot antavat konserneille oikeuden kuvien julkaisuun ilman eri korvausta.
Yksityisten ihmisten asuntoilmoitusten kuvat saattavat päätyä lehtien kuvitukseksi tai juttuaiheiksi. Alma Media ja Sanoma-konserni varaavat oikeuden käyttää asuntojen myynti- ja vuokraussivustoille kuten Oikotie.fi:hin, Etuovi.com:iin ja Vuokraovi.com:iin ladattuja valokuvia ilman erillistä korvausta.
Asia valkeni kunnolla monelle asiakkaalle vasta tiedotteesta, joka lähetettiin palveluista EU:n uuden tietosuoja-asetuksen takia. Esimerkiksi Alma Median tiedotteessa todetaan, että ”palvelussa vuokrattavia tai vuokrattavana olleita kohteita tai niihin liittyviä yksityiskohtia kuten asunnon sisustusta voidaan esitellä Alma Media -konserniin kuuluvissa julkaisuissa asumiseen liittyvissä artikkeleissa ja printtijulkaisujen teemaliitteissä.”
Lehtien verkkosivuilla on esitelty markkinoiden hulppeimpia asuntoja, mutta ladatessaan kotinsa kuvat myyntisivustoille asiakas suostuu paljoon muuhunkin. Esimerkiksi sisustusjutun voi tehdä kontekstista irrotetuilla, myyntisivustoilta ladatuilla kuvilla, joista lehtien ei tarvitse maksaa.
Iltalehden päätoimittaja Perttu Kauppisen mukaan Etuoven kuvia on harvoin käytetty sisustukseen liittyvissä jutuissa, Vuokraoven vielä harvemmin.
”Kuten muutkin suomalaiset mediat, käytämme omaa henkilökuntaa, freekuvaajia, kuvatoimistoja ja muita ulkopuolisia kuvalähteitä aina sen mukaan, mikä on tarkoituksenmukaisinta”, Kauppinen sanoo.
Saman konsernin Alma Consumer -liiketoimintayksikön johtaja Kari Kivelä sanoo, että Alma Media on käyttänyt muiden julkaisijoiden tapaan ulkoisia kuvalähteitä jo pitkään.
”Ulkoisia kuvalähteitä edustavat useat toimijat; viranomaiset, yhdistykset, yritykset. Emme ole nähneet tämän korvaavan ammattikuvaajien tai monimediatoimittajien työtä”, Kivelä sanoo.
Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Ari Kinnari sanoo, että Oikotieltä poimittuja kuvia ei arkistoida toimitukseen.
”Uutisissa Oikotien kuvamateriaalia on käytetty satunnaisesti, esimerkiksi jonkin alueen kalleimpia asuntoja listaavissa jutuissa. Pääsääntöisesti kuvat on julkaistu ruutukaappauksina, joissa kuvan alkuperäinen julkaisualusta näkyy”, Kinnari sanoo.
”Jotkut kuvat on rajattu yksityiskohtiin, kuten esimerkiksi jutuissa, joissa käsitellään asuntojen myyntistailauksen trendejä. Niissäkin siis käsitellään kyseisiä ilmoituksia.”
Kinnarin mukaan Helsingin Sanomat jatkaa nykykäytäntöä, jossa suurin osa kuvista tilataan valokuvaajilta.
Sanoma-konserniin kuuluvan Kodin kuvalehden päätoimittaja Minna McGill ei ole kuullutkaan asiasta.
”Ei ole käytetty, eikä ole ajatuksena. Käytämme ammattivalokuvaajia, meillä ei ole tarvetta amatöörikuvalle. Kuvaamiseen tarvitaan ammattitaitoa. Joskus tietysti lukijat saavat lähettää kuviaan.”
Valokuvaaja Petri Juola Suomen freelance-journalistit ry:n hallituksesta pitää myyntipalvelujen kuvien käyttöä harmillisena.
”Jos se heidän lukijoilleen riittää, niin tavallaan jopa on ymmärrettävää, että he niin tekevät. Mutta sahaavatko he omaa oksaansa pitkällä tähtäimellä? Asuntoilmoitusten kuvat eivät todennäköisesti ole kovin korkealaatuisia. Luonnollisesti tämä syö niin staff-valokuvaajan kuin freen keikkoja ja vaikuttaa kummankin ryhmän työllisyyteen ja tulevaisuuteen.”
Uusimmassa lehdessä
- Kohu arabiankielisistä uutisista kuumensi repivän Yle-rahoituskeskustelun. Uutisankkuri Esraa Ismaeel on seurannut keskustelua ihmeissään.
- Sinuhe Wallinheimo kiinnostui kaupallisen median ahdingosta ja hakeutui Ylen hallintoneuvoston johtoon. Läheiset välit Vesa-Pekka Kangaskorpeen ovat hänelle arka paikka.
- Kulttuurin leikkaukset hukkaavat ammattitaitoa peruuttamattomasti