John Severinsonin työ Facebookissa on pitää toimittajat ja kustantajat tyytyväisinä. Hän ei kuitenkaan lupaa, että uutissivustoille syötetyn yleisön määrä palaisi ennalleen.
Pahoittelut mediataloille, mutta Facebookista tulleiden yleisövirtojen kulta-ajat ovat todella ohi.
Yhtiön Pohjoismaiden mediakumppanuuksista vastaavaa osastoa johtava John Severinson muotoilee viestin diplomaattisesti:
”Pitkän aikavälin arvo [tiedotusvälineille] ei ole sivustoliikenne”, Severinson sanoo Journalistille.
Facebook ilmoitti vuoden alussa muuttaneensa algoritmiaan niin, että Facebook-sivujen julkaisuja ei näytetä uutisvirrassa entiseen tapaan. Monille uutisvälineille se tarkoitti, että verkkosivuille syötettyjen lukijoiden määrä putosi.
Elokuussa kävi ilmi, että muutos on pysyvä. Facebookin uutiskumppanuuksista vastaava johtaja Cambell Brown sanoi The Australianin haastattelussa, ettei yhtiötä kiinnosta puhua mediayhtiöiden kanssa näiden liikenteestä.
”Se on vanhaa maailmaa, eikä siihen ole paluuta.”
Somejätti on moittinut The Australianin juttua vääristeleväksi. Severinsonkin muistuttaa silti Facebookin olevan ensisijassa väline, jolla pitää yhteyttä ystäviin ja perheeseen – ei uutisaggregaatti.
Käyttäjien jakamilla journalistisilla sisällöillä on roolinsa, Severinson sanoo.
”Haluamme ihmisten kokevan, että Facebookissa vietetty aika on hyvin käytettyä. Ja usein käyttäjät haluavat keskustella juuri uutisista.”
Severinsonin työtä on kärjistäen pitää kustantajat ja toimittajat tyytyväisinä Facebookiin.
Itse hän lajittelee yhteistyön muodot neljään: auttaa tiedotusvälineitä tavoittamaan yleisönsä, lisäämään yleisön sitoutumista, ymmärtämään sen käyttäytymistä ja muuttamaan somepanostukset tuotoiksi.
Toimittajille yhtiö on esimerkiksi julkaissut tietoturvaohjeet ja tarjoaa verkkokursseja. Mediakumppanuusväki myös välittää moitteet ja toiveet tuotepuolelle.
Suomessa Facebook tekee yhteistyötä muun muassa Alma Median, Sanoman ja Faktabaarin kanssa.
Severinson kannustaa journalisteja osallistumaan somessa keskusteluihin ja olemaan läsnä. Elävän yleisösuhteen voi muuttaa rahaksi, hän uskoo.
Facebookissa julkaistuissa ”Instant Articles”-jutuissa esimerkiksi kokeillaan joidenkin kustantajien kanssa maksumuuria. Juttuja pääsevät lukemaan vain tilaajat.
Yhtiön suhdetta kustantajiin Severinson pitää hyvänä. Videopuhelussa hän nyökyttelee ymmärtävästi, kun esiin nousee huoli mainosrahan valumisesta digijätteille.
Severinson vakuuttaa, että Facebook haluaa kantaa vastuunsa vaikutuksistaan mediaekosysteemiin.
”Haluamme auttaa kustantajia kääntämään Facebookissa saadun huomion yleisösuhteeksi myös sen ulkopuolella.”
John Severinson
34-vuotias Facebookin ja Instagramin Pohjoismaiden mediakumppanuuksien johtaja. Työskentelee Tukholmassa.
Aloitti työssään keväällä 2017. Työskenteli aiemmin Egmont-kustannuksen digitaalisena johtajana.
Yksi 12. lokakuuta järjestettävän Journalismin päivän puhujista.