Media-ala

Kuuntelijan kuuntelija

Radio Novan ohjelmapäällikkö Niina Jokiaho hilasi kanavan takaisin huipulle.

Satoja tuhansia kuulijoita vuosikymmenen alkupuolella menettänyt Radio Nova on noussut takaisin huipulle. Bauer Median omistukseen loppuvuodesta 2015 siirtyneellä kanavalla on nyt viikossa liki 1,2 miljoonaa kuulijaa.

Ohjelmapäällikkö Niina Jokiaho valittiin maaliskuun Radiogaalassa toista kertaa peräkkäin vuoden ohjelmapäälliköksi. Hänet mainitaan palkintoperusteissa Novan menestyksen tekijäksi, ”jonka systemaattinen työ kanavan pääjehuna on tuonut Novalle markkinajohtajuuden takaisin”.

Pitkään Ylen ajankohtais-, tiede- sekä uutistoimituksissa ja sitä ennen Radio 957:ssa ja Järviradiossa toimittajantöitä tehnyt Jokiaho palasi kaupalliseen radioon syksyllä 2011. Novan ohjelmapäällikkö hän on ollut alkuvuodesta 2016 saakka.

Jokiaho nostaa Novan valtiksi kuulijakilpailussa radiopersoonien ja musiikillisen linjan lisäksi myös journalismin.

”Jo Novan brändiin on kirjoitettu luotettavuus, ja minulle toimittajataustaisena ihmisenä uutistemme laatu on tärkeää. Uskon, että luotettava uutistoiminta voi olla myös viihdyttävää.”

 

Jokiaho sanoo, että kanavan pitää kuunnella kuulijoitaan ja tietää, mitä he Novalta haluavat. Siksi kuulijoita tutkitaan jatkuvasti, kuten musiikkiakin.

”Kappaleiden tempoa ja energiatasoja myöten sopiva musiikki ja kuulijoille tutuiksi tulleet juontajapersoonat ovat kanavalle yhtä vahvoja valtteja”, Jokiaho sanoo.

Ohjelmapäällikön toimenkuva on liki pökerryttävän laaja. Jokiaho muun muassa vastaa ohjelmakartasta, vastailee kuulijapalautteeseen, buukkaa haastateltavia, hoitaa kanavapromootiot, vuosisuunnitelmat ja palautekeskustelut.

Jokiaho sanoo, että erityisen tärkeää on välittää ihmisistä.

”Juontajat panevat persoonansa likoon joka päivä. Se ei ole helppoa työtä. Suomessa on huippukovia ammattilaisia, meillä ja kilpailijoillamme. On tärkeää pitää juontajistamme huolta ja saada heidät viihtymään.”