Bensaa ja mielenhallintaa talviyössä

Tuottaja Janne Tervola on aina rakastanut tekniikkaa ja moottorilla kulkevia välineitä. Talviyössä täydelliset ajolinjat ja pyörän hallinta vaativat kaiken keskittymisen.

Talvisessa metsässä on pimeää. Ensiksi kuuluu pärinä. Moottorin kierrokset nousevat ja laskevat Vantaan Moottorikerhon radalla. Pimeyttä halkoo kaksi kirkasta valokeilaa. Janne Tervola jarruttaa syvässä urassa, tasapainottaa kaarteessa jalallaan ja painaa kaasua lumi pöllyten.

”Paras hetki on, kun ajoitus osuu täydellisesti. Mutkassa vauhti ei hiljene, vaan siitä pääsee ulos ilman, että vauhti kuolee”, Tervola fiilistelee.

Kun Tervola oli kaksivuotias, hänen äitinsä päätti kokeilla, kuinka kauan poika jaksaa tuijottaa lumiauraa. Äidille tuli ensiksi kylmä, joten poika piti lopulta tuoda sisälle.

”Jostain syystä moottorilla kulkevat välineet ovat aina kiinnostaneet minua”, Tervola sanoo.

Pyöriä hän harrastaa jo kolmannessa polvessa. Isoisällä oli Harley Davidson, isällä englantilaisia pyöriä. Ensimmäisen moponsa Tervola peri 11-vuotiaana ukiltaan.

”Inttiaikana olin hetken ilman pyörää, koska ei ollut rahaa ostaa sellaista. Lainasin lopulta siskoltani rahat käytettyyn pyörään, kun isä ei suostunut lainaamaan.”

 

19 vuotta sitten Tervola kysyi prätkäkaveriltaan, pitäisikö heidän keksiä viikonloppuihin muutakin tekemistä kuin kaljanjuonti. Tervola kokeili enduroa ja jäi heti koukkuun. Hän kuvailee lajia likaisimmaksi tavaksi liikkua kahden pisteen välillä. Endurokilpailuissa ajajat ajavat vaikeissa maastoissa kelloa vastaan.

”Se on kuin rallia ilman kartanlukijaa”, Tervola kuvailee.

Laji vaatii rautaista fyysistä kuntoa. Ajaja tasapainottaa pyörää koko ajan keskivartalollaan ja jaloillaan. Treeniajossa Tervolan keskisyke on 165. Peruskunto pysyy yllä polkupyöräilyllä vuoden ympäri.

”Fyysistä kuntoa voi onneksi kompensoida hyvällä tekniikalla. Bodarit väsyvät endurossa eniten, koska he yrittävät kompensoida tekniikkaa lihasvoimalla.”

Oman ajamisen lisäksi Tervola kouluttaa uusia ajajia lajin pariin.

”Kouluttaminen on antoisaa touhua. Se kehittää myös omaa ajamista, kun opettaa toisille.”

 

Enduro pitää fyysisen kunnon lisäksi huolta myös henkisestä puolesta. Ajaessa ratkaisut pitää tehdä niin nopeasti, ettei töitä ehdi ajatella sekuntiakaan. Uusien ajajien kouluttaminen on opettanut myös kärsivällisyyttä.

”En menetä hermojani koskaan töissä, kun toimin työkavereiden epävirallisena it-tukena.”

Työ teollisuuden aiheiden parissa auttaa ymmärtämään pyörien teknistä kehitystä. Ja jos jokin Alman lehdistä kaipaa uudelle pyörälle testiajajaa, Tervola on aina vapaaehtoinen. Muuten pyöräinnostus on pidettävä töissä kurissa.

”Teollisuuden tekniikoihin keskittyvään lehteen ei voi laittaa kovin montaa juttua kaksipyöräisistä” , Tervola naurahtaa.

Janne Tervola

47-vuotias Metallitekniikka-lehden tuottaja.

Työskennellyt lähes koko uransa Metallitekniikka-lehdessä. Toiminut aiemmin MicroPC -lehden avustajana.

Opiskellut konetekniikkaa Teknillisessä korkeakoulussa.

Kotoisin Tohmajärveltä Joensuun läheltä, asuu Helsingissä.

Enduron ajamisen lisäksi opettaa uusia enduroajajia ja kouluttaa Liikenneturvassa uusia moottoripyöräkouluttajia.