Ansvarsfull journalistik har fått sin egen stämpel.
Rättvis handel, finländskt arbete, ekologisk mat – alla använder de sig av ett varumärke. Orsaken är enkel: konsumenterna ska veta att en produkt är certifierad – och uppfyller vissa villkor.
Därför har även ”ansvarsfull journalistik” nu fått sin egen stämpel.
Lanseringen skedde i förra veckan då snart sagt alla chefredaktörer vid de finländska tidningarna – d.v.s. tidningar som är med i Opinionsnämnden för massmedier – publicerade personliga upprop för just ansvarsfull journalistik.
På Vasabladet är chefredaktören Niklas Nyberg nöjd med kampanjen:
”Det här är ett sätt att påminna läsarna om vad vi står för, och påminna läsarna om att källkritik är viktigt i dagens informationsflöde.”
Kampanjen pågår under två veckor men alla medlemsmedier har rätt att använda märket så länge de vill.

Uusimmassa lehdessä
- Kilpajuoksua, pettymyksiä ja pohdintaa oman uran suunnasta. Journalistiopiskelijat Hanna Eskelinen, Iida Niskanen ja Sofia Tuovinen pitivät päiväkirjaa kesätöiden hakemisesta.
- Liiton jäsen pitää huolta kollegoista, ammatista ja koko alasta
- Barona maksoi Iltalehden yötoimittajille vuosien ajan liian vähän
- Tidskriftsombud: Finlandssvenska tidskrifter måste samarbeta mer för att klara sig