Ansvarsfull journalistik har fått sin egen stämpel.
Rättvis handel, finländskt arbete, ekologisk mat – alla använder de sig av ett varumärke. Orsaken är enkel: konsumenterna ska veta att en produkt är certifierad – och uppfyller vissa villkor.
Därför har även ”ansvarsfull journalistik” nu fått sin egen stämpel.
Lanseringen skedde i förra veckan då snart sagt alla chefredaktörer vid de finländska tidningarna – d.v.s. tidningar som är med i Opinionsnämnden för massmedier – publicerade personliga upprop för just ansvarsfull journalistik.
På Vasabladet är chefredaktören Niklas Nyberg nöjd med kampanjen:
”Det här är ett sätt att påminna läsarna om vad vi står för, och påminna läsarna om att källkritik är viktigt i dagens informationsflöde.”
Kampanjen pågår under två veckor men alla medlemsmedier har rätt att använda märket så länge de vill.

Uusimmassa lehdessä
- Perinteisten mediatuotteiden yleisöt kutistuvat, mutta nekin on tehtävä – ja mielellään hyvin. Millaista on tehdä työtä, jolle toiset povaavat jo sukupuuttoa?
- Kimmo Porttilan mielestä urheiluselostaja on hääjuhlien humalainen eno
- Haastattelujen saaminen on vaikeutunut, arvioivat kokeneet journalistit. Miksi asiantuntijat suhtautuvat pyyntöihin nihkeästi?
- Redigeringen av Bonniers finländska papperstidningar flyttar till Sverige