Media-ala

Long Play klikkasi itsensä voittoon!

Ylen 20.30 uutiset ja Long Play kisasivat tasaisesti Journalistin Barometrin ykköstilasta.

Pitkistä tutkivista jutuistaan tunnettu Long Play kisasi tasaväkisesti Ylen 20.30 uutisten kanssa Journalistin Barometrin ykköstilasta. Barometrissä kysyttiin, mikä media menestyy vielä vuonna 2026.

Vastaukset jakautuivat melko tasaisesti eri vaihtoehtojen kesken. Ylen 20.30. uutiset ja Long Play saivat eniten klikkauksia ja vuorottelivat kärkipaikalla.

”Klikkasimme toimituksessa kyselylinkkiä heti kun ilouutinen voitosta tuli ja totesimme, että sillä hetkellä Ylen uutislähetys oli itse asiassa yhden prosenttiyksikön edellämme. Onnea, Yle! Sen jälkeen äänestimme itsemme viipymättä takaisin johtoon”, Long Playn päätoimittaja Anu Silfverberg kertoo .

Journalistin päätoimittaja Markku Lappalainen sanoo, että tällaisten verkkokyselyiden luotettavuus on aina kyseenalainen ja tulokset viitteellisiä – ja viihteellisiä.

”Tiedossamme on manipuloinnin mahdollisuus, mutta aiemmin ei ole ilmennyt, että tuloksia olisi peukaloitu”, Lappalainen sanoo.

Silfverberg arvelee, että kymmenen vuoden päästä Long Play tekee journalismia samalla otteella kuin nytkin.

”Julkaisutapa, laajuus tai muoto voivat vaihdella. Silloin mukana on uusia kirjoittajia, joista emme ole nyt kuulleetkaan. Kokoonnumme yhdessä katsomaan puoli yhdeksän uutisia.”