Nimitys

Muuttuvan mediatyön tutkija

TaT Mikko Villi, 44, aloitti elokuun alussa Jyväskylän yliopiston journalistiikan professorina.

Olet tutkinut sanomalehtien liiketoimintamalleja Pohjoismaissa. Löytyikö sieltä avaimia median ahdinkoon?

Ei mitään superinnovatiivisia, mutta joitain ihan hyviä ratkaisuja. Tanskassa digitilauksia on esimerkiksi koplattu osaksi kännykkäliittymää, samalla tapaa kuten Suomessa voi saada Spotifyn. Valita voi myös eräänlaisen noutopöytämallin, jossa maksaa vain uutisista tietyltä maantieteelliseltä alueelta.

 

Kuinka pitkään pieni kielialue suojelee kotimaista mediaa kansainvälisiltä kilpailijoilta?

Pohjoimaiset markkinat kiinnostavat monia, koska ne ovat aika ”digivalmiita”. Esimerkiksi Buzzfeed tuottaa sisältöä jo muillakin kielillä kuin englanniksi, mutta toki Suomi on pieni markkina-alue. Uskon, että suurin uhka tulee mainosmarkkinoille.

 

Johdetaanko suomalaisia mediataloja liian jähmeästi?

Nykyinen epävakaa mediamarkkinatilanne voi johtaa varovaisuuteen, eikä tutkimus- ja kehitysosastoilla ole tuhatta ihmistä kuten Net-flixillä, vaan ehkä kaksi. Digipuolella voisi olla uskaliaampia kokeiluja.

 

Nielaisevatko sosiaalisen median sovellukset journalismin?

Journalistisen sisällön asema on somessa vahva, sillä ihmiset jakavat paljon nimenomaan ammattimaista mediasisältöä. Facebookissa tavallisten käyttäjien luoman sisällön määrä on vähentynyt vuodessa 20 prosenttia. Mediayhtiöiden kannalta Facebookin sisällä julkaiseminen ”Instant Articlesin” kautta voi luoda riskin menettää yhteys lukijoihin. Alustaistuminen on merkittävä kehityssuunta. Voi miettiä, kannattaisiko mediayhtiöiden kehittää oma alusta, joka ei ole niin riippuvainen some-yrityksistä.

 

Millaisia tutkimushankkeita aiot aloittaa Jyväskylässä?

Yksi suunnitelma liittyy yrittäjämäiseen journalismiin ja siihen, mitä sen kautta voidaan päätellä median kehityksestä. Median muutos palvelukeskeiseen suuntaan on toinen kiinnostava aihe: verkossa voidaan toimia yhdessä yleisön kanssa sen sijaan että tarjottaisiin vain valmiita mediatuoteita. Minua kiinnostavat myös laajempi mediatyön käsite ja mediajohtaminen. Yleensäkin journalismin ja median tulevaisuus ovat tutkimuksessani keskeisiä.

 

Onko toimittajakoulutuksessa liikaa aloituspaikkoja?

Media- ja viestintäalalla laajemmin riittänee varmasti töitä. On hyvä pohtia sitä, miten toimittajien työ muuttuu. Osaamista tarvitaan, kun yrityksetkin joutuvat toimimaan nykyisessä mediakentässä. Jos puhutaan perinteisestä toimittajan työstä, se voi olla toki eri kysymys.

 

Olet asunut pitkiä aikoja Tokiossa. Miltä tuntuu muuttaa Jyväskylään?

Aion asua sekä Helsingissä että Jyväskylässä. Mikään kaupunki maailmassa ei vedä Tokiolle vertoja, mutta Suomessa on hyvät puolensa.

TaT Mikko Villi, 44, aloitti elokuun alussa Jyväskylän yliopiston journalistiikan professorina. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Helsingin ja Tokion yliopistoissa, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa ja Taideteollisessa korkeakoulussa sekä MTV:n toimittajana. Villi on tutkinut muun muassa mediatyötä ja mediajohtamista.