Journalismi

Tapahtumien armoilla

Kuvajournalismi 2015 -kilpailun Vuoden reportaasi -sarjan voitti freelancekuvaaja Mikko Vähäniitty. Hänen Rehobot-kuvasarjansa päähenkilö on jyväskyläläinen kaupunginvaltuutettu Juhani Starczewski.

”Alun perin tekeillä oli henkilöjuttu, mutta kun kävi ilmi, että Starczewski on menossa kaupungintalolle ilmoittamaan uuden valtuustoryhmänsä, menin kuvaamaan sitäkin. Syntyi reportaasi.”

Freelancekuvaaja Mikko Vähäniityn, 35, kuvat jyväskyläläisestä kaupunginvaltuutetusta Juhani Starczewskista ilmestyivät verkkolehti Torikokouksessa. Starczewski perusti oman valtuustoryhmänsä Rehobotin, koska hänet erotettiin kristillisdemokraateista. Syynä olivat verkkokirjoitukset, joissa hän antoi ymmärtää Eero Heinäluoman myönteisen homokannanoton ja tämän vaimon sairastumisen liittyneen toisiinsa.

Ristiriitainen haastateltava ja aihe sallivat Vähäniityn antautua tummanpuhuvalle, voimakkaalle ilmaisulle, joka on hänelle mieleistä. Dramaattisten kuvien syntyprosessi oli rauhaisa.

”Kuvasin avauksen Starczewskin kotona, muut kaupungintalolla. Olin sopinut hänen kanssaan, että tulen sinne, ja keikka meni hyvin ja luontevasti. Kuvattavat eivät välittäneet minusta mitään, ja sain täysin vapaasti seurata heidän tekemisiään.”

Vähäniitty tekee töitä useille toimeksiantajille, joita ovat aikakauslehdet, sanomalehdet, asiakaslehdet ja yritykset. Torikokous viettää tällä hetkellä hiljaiseloa. Freelancerina työskentelevien toimittajien, kuvaajien, koodaajien ja graafikoiden yhteisponnistukselle olisi ollut hienoa löytää toimiva ansaintalogiikka, mutta toisaalta tekemiseen tuli asennoiduttua talkootyönäkin, Vähäniitty sanoo.

Vähäniityn visio siitä, mitä kuvan pitää olla, ei tarvitse toteutuakseen omaa mediaa, vaan sitä pystyy toteuttamaan kaikissa töissä. Omimmillaan hän tuntee olevansa juuri reportaasissa.

”Tykkään hetkessä kulkemisesta, siitä, että ei oikein voi valmistella. Pitää vaan dokumentoida, tehdä kuvasarja siitä, mitä tapahtuu. Elää sen kanssa, että ollaan vähän heitteillä ja tapahtumien armoilla.”

Reportaasikeikoilla Vähäniitty yrittää olla samaan aikaan huomaamaton ja täydellisen läsnä, luontevasti lähellä ihmisiä ja häiritsemättä tapahtumien kulkua. Ammatissa ylipäätään häntä viehättää vaihtelu.

”Ihmiset ovat kaikki erilaisia ja suhtautuvat kuvaamiseen eri tavoin. Pidän siitä, että joka kuvauksessa pitää ratkaista eri asiat.”

Lue myös:

Vuoden reportaasi
Mikko Vähäniitty, freelancekuvaaja: Rehobot

Tuomariston perustelut: Hyytävätunnelmainen kuvaus joukosta erotettavasta miehestä päättyy kuin kadotuksen portaisiin. Sarja avautuu helposti ilman tekstiä. Hahmo on vahvasti personoitu ja teatraalinen valon käyttö korostaa tilanteen dramaattisuutta tuoden siihen jopa hieman koomisia piirteitä. Jyrkkä mustavalkoisuus on harvinaisen perusteltu ratkaisu.