Journalismi

Enemmän Ilkka Lipsanen

Kuvajournalismi 2015 -kilpailun Vuoden henkilökuva-sarjan voitti A-lehtien Timo Pyykkö. Apu Lukemistoon otetussa voittokuvassa on Danny.

”Henkilökuvakeikoilla pyrin myös nautiskelemaan ennalta suunniteltujen ja hyvin valaistujen hienojen kuvien ohi. Se tarkoittaa, että kuvaan myös sitä mitä kuvien välissä tapahtuu, vähän niin kuin reportaasia tehdessä. Näitä sekoittelemalla lehteen saa usein kiinnostavan taiton. Kuvaan monenlaista, mutta juuri filosofisesti ja työskentelytavallisesti tämä otos edustaa tyyliäni hyvin”, sanoo A-lehdissä kuvaajana vuodesta 1999 saakka työskennellyt Timo Pyykkö, 42.

Toukokuussa 2015 ilmestyneeseen Apu Lukemistoon tehtiin iso henkilökuva Dannysta. Artikkeli pohjautui aiempaan, 1980-luvulla tehtyyn juttuun, jossa Danny esitteli modernia kotiaan hienoine sähkölaitteineen. Päivitysjutussa katsottiin, mitä teknologiaa Ilkka Lipsasen kotoa löytyy nykyisin. Palkitussa otoksessa ollaan kotiteatterihuoneessa. Danny esittelee laitteistoaan.

”Tämä on etukäteen suunnittelemieni kuvien välissä tapahtunut nopea tilanne. Videotykin valo osuu sattumalta pimeässä huoneessa kääntyvään Dannyyn. Pysäytin hänet, ja sain ottaa kuvan”, Pyykkö sanoo.

”Tajusin kyllä heti, että kuva on poikkeava. En ainakaan tiedä, että hänestä olisi julkaistu toista yhtä karua otosta. Se menikin sitten jutun avauskuvaksi.”

Pyykkö kertoo kuvanneensa Dannya kerran aiemmin julkisessa ympäristössä.

”Silloin hän on ollut selvästi Danny, mutta luulen, että nyt hän oli hiukan enemmän Ilkka Lipsanen. Fiilis hänen luonaan oli avoin ja helppo. Sain melko lailla vapaat kädet kuvata mitä halusin. Tämäkin kuva kertoo siitä, että hän ei ole hirveän tiukkapipoinen ihminen.”

Pyykkö sanoo, että henkilökuvia tehdessä vuorovaikutus kuvattavan kanssa ja ajan kiireetön käyttäminen tuottavat useimmiten parhaan tuloksen.

”Vuorovaikutus on A ja O. Nopeastikin saa hyvää jälkeä, mutta silloin ei ehkä oletetakaan, että tilanteen ainutlaatuisuus ja kuvattavan ihmisen persoona tulisivat esiin. Valokuvaaja kohtaa kuvattavan monesti toisella tavalla kuin toimittaja. Kiireisessä työrytmissä kuvaaja ei aina tiedä henkilöstä niin paljoa, eikä hänellä siis kenties ole valmiita ennakko-odotuksia haittaamassa ihmisen kohtaamista.”

Lue myös:

Vuoden henkilökuva
Timo Pyykkö, A-lehdet: Danny

Tuomariston perustelut: Yrittäessään säilyttää rock-kukko-identiteettinsä, vanheneva tähti näyttää traagiselta. Osan kasvoista paljastava valosiivu kuvaa olennaisen henkilöstä ja hänen mielentilastaan. Katsoja voi ajatella hetken sijaan artistin monikymmenvuotista historiaa. Kuvassa on hahmoon sopivaa arvaamattomuutta. Voittajakuva kiehtoo epätäydellisyydessään ja rujoudessaan.