Media-ala

Eläköön printti

Pääkirjoitus.

Tampereen yliopistossa journalistiikan professuuria hoitava Ari Heinonen heitti Suomen Lehdistössä julkaistussa kolumnissaan kiinnostavan ajatuksen: uusin uusmedia on – printti.

Hän viittaa Columbia Journalism Review’ssa (CJR) 7. joulukuuta julkaistuun juttuun, jossa ”suorastaan hehkutetaan painetun julkaisun ihanuutta”.

Jutun kirjoittaja Ghava Gourarie toteaa, että printti on kaunista. Sähköposti tai twiitti ei hyppää painetun sanan lukijan silmille kesken lauseen. Painettu julkaisu elää ilman sähköä, se säilyy vireänä ilman laturia. Kirjoittajan mukaan yleisö arvostaa eritoten myös sitä, että painotuote on rajallinen, harkittu kokonaisuus – ei hallitsemattomasti tulviva viestien virta.

Nämä ominaisuudet – tietysti hyvin toimitettuun ja kiinnostavaan sisältöön liitettyinä – vetävät puoleensa lukijoita. Yhdysvalloissa moni digitaalinen julkaisu, kuten esimerkiksi politiikan verkkolehti Politico, on taipunut onnistuneesti myös painettuun muotoon. Yleisöt kasvavat ja lukijat ovat innoissaan. Maahan syntyi viime vuonna yli 200 uutta painettua lehteä, ja monen pelkkään digiin siirtyneen median kerrotaan katuvan hätäilyään.

Parin vuosikymmenen mittainen digitaalisen vallankumouksen pyörteissä on syntynyt mielikuva painetun sanan pikaisesta kuolemasta. ”Digi edellä” on menty kiiluvin silmin, vimmalla, jonka vallassa ei vanhalle ole jäänyt suurta sijaa.

Mutta hyvä on todellakin pysähtyä pohtimaan, olisiko painetuissa lehdissä ja kirjoissa sittenkin ihan oikeaa elinvoimaa. Onko sisältöjä, jotka soveltuvat printtiin paremmin kuin digitaaliseen jakeluun? Voisiko paperin ”hitaudessa” olla jotain erityistä tenhoa?

CJR:n haastattelemat journalistit toteavat, että perusteellisesti laaditut uutiset ja monet kulttuuriaiheet toimivat paperilla paremmin kuin verkossa. Tarinoiden lukeminen paperia lehteilemällä on tyystin erilainen tapahtuma ruudun tuijotukseen ja tekstien vieritykseen verrattuna.

Verkossa lukijakontakti ja -kokemus jäävät helposti pinnallisiksi ja etäisiksi. Siellä toimivat hyvin päivitettävät uutiset, tapahtumien ja prosessien kuvaukset.

Erikoistuneiden aikakauslehtien ympärille syntyneet yhteisöt muodostavat luonnollisen yleisön painetulle sisällölle. Digitaalinen sisältö, printtilehti ja näihin liittyvä yhteisöllisyys yhdessä ovat omiaan vahvistamaan toiminnan kannattavuutta.