Media-ala

Uhka ja mahdollisuus

Talentumin yhdistyminen Alma Mediaan voi joko karkottaa tai lisätä lukijoita. Se riippuu siitä, aikooko Alma Media säästää vai satsata, sanoo molemmissa yhtiöissä työskennellyt Kimmo Lundén.

”Toimitusten työpaikoista on huoli”, vastaa Talentumin toimitusosaston puheenjohtaja ja toimittaja Kimmo Lundén siihen, mitä yhtiössä ajatellaan Talentumin ja Alma Median yhdistymisaikeista.

”Alma Median toimintatavan tuntien tämä huoli ei ole täysin aiheeton.”

Talentumin yhdistyminen Alma Mediaan vaatii sen, että vähintään 90 prosenttia Talentumin omistajista hyväksyy Alman osakevaihtotarjouksen. Talentumin hallitus suosittelee kauppaa. Fuusio toteutuu aikaisintaan ensi vuoden alkupuolella.

Alma Mediassa on viime vuosina ollut useita yt-neuvotteluja. Lundén ei kuitenkaan halua maalata piruja toimituksen seinälle.

”Päällekkäisyydet ovat lähinnä kahden pörssiyhtiön hallinnoissa.”

Journalistien irtisanominen ei Lundénista taloudellisesti kannata. Vaikka esimerkiksi Alman Kauppalehti ja Talentumin Talouselämä kilpailevat verkossa samoista lukijoista, molemmilla on vahvat brändinsä. Jos ne alkavat kopioida toistensa sisältöä, lukijat kaikkoavat.

Kauppalehti ja Talentumin lehdet ovat valtakunnallisia. Niiden ei kannata monistaa toistensa sisältöä”, sanoo Lundén, joka työskentelee toimittajana Talouselämän, Markkinointi & Mainonnan ja Faktan yhteistoimituksessa.

Suuria säästöpaineitakaan ei pitäisi olla. Sekä Alman Talousmedia-yksikkö että Talentum tekevät voittoa, ja esimerkiksi Kauppalehden ja Talouselämän lukijamäärät ovat kasvaneet, Talouselämällä myös levikki. Lundén toivoo, että Alma satsaa digitaaliseen yhteistyöhön, jos yhdistyminen tapahtuu.

”Talentum on onnistunut luomaan varsin toimivan Summa-palvelun, joka kokoaa sisältöjä Talentumin medioista. Se tarvitsee kuitenkin lisää käyttäjiä. Niitä voitaisiin saada, jos Summassa olisi myös Alman sisältöjä.”

 

Lundén on työskennellyt Talentumissa vuodesta 2011. Sitä ennen hän oli 13 vuotta Alman Kauppalehdessä. Työpaikkoina yhtiöt eivät hänestä suuresti eroa.

”Vaikka Kauppalehti on päivälehti ja Talouselämä viikkolehti, ne ovat lähentyneet toisiaan. Kauppalehdessä julkaistaan päivittäin myös pidempiä teemajuttuja ja reppareita. Talouselämä satsaa analyysien ja reportaasien lisäksi omiin uutisjuttuihin.”

Lundén seuraa työssään mediayhtiöitä. Hän arvioi yritys- ja lehtikauppojen jatkuvan toimialalla. Se ei kuitenkaan välttämättä johda median keskittymiseen muutamalle omistajalle. Lundénista Alma teki palveluksen Kainuun Sanomille myymällä lehden maaliskuussa paikalliselle kirjapainolle.

”Kuuluvatko maakunta- ja paikallislehdet enää Alma Median ydinliiketoimintaan? Ne saattaisivat kukin saada Almaa sitoutuneemman omistajan ja kustantajan omilta levikkialueiltaan.”

Kimmo Lundén

Talouselämän, Markkinointi & Mainonnan ja Faktan yhteistoimituksen toimittaja vuodesta 2012.

Työskennellyt aiemmin Tekniikka & Taloudessa toimituspäällikkönä, Kauppalehdessä uutispäällikkönä ja toimittajana sekä Turun Sanomissa taloustoimittajana.

Valtiotieteen maisteri, pääaineena taloustiede.

Talentumin toimitusosaston puheenjohtaja, Suomen Aikakauslehdentoimittajain Liiton hallituksen jäsen ja Journalistiliiton valtuuston jäsen.