Journalisten

Rik på data

Hur påverkas det om läsarna vet att deras klick analyseras och används för att utveckla nya kommersiella produkter? Sami Kallinen svarar.

Dagstidningarna sitter på två resurser som de ännu inte utnyttjat till fullo – sina intima kundrelationer och sin data. Sami Kallinen lämnade Yle för att i mitten av september bli digital direktör på KSF Media.

”Ett mediehus som KSF Media hanterar en stor mängd data, bland annat över användarprofiler, mediebeteende och innehåll. Genom att analysera denna data får man bättre underlag för redaktionella och strategiska beslut”, förklarar Kallinen.

Det finns en tredje tillgång hos dagstidningarna: förtroendekapitalet. Hur påverkas det om läsarna vet att deras klick analyseras och används för att utveckla nya kommersiella produkter?

”Företag som använder data har ett stort ansvar och användningen måste ske med kundernas tillstånd. Men att inte utnyttja data är som att köra med lamporna släckta i mörker.”

Hur påverkar det journalisternas arbete?

”Journalister på traditionella medier är ofta tveksamma till att utnyttja data, men det finns redan redskap på KSF-redaktionerna för att analysera data. På de moderna framgångsrika internationella webbmedierna sitter det redan i ryggraden på journalisterna.”