Työelämä

Tyylillä verkkoon

Saila-Mari Kohtala aloittaa Glorian päätoimittajana 3. elokuuta.

Mikä on linjasi päätoimittajana?

Hyvin lukijakeskeinen: haluan tietää, keitä Glorian nykyiset ja tulevat lukijat ovat ja mitä he toivovat. Myös Glorian tiimin ajatukset ovat tärkeitä. Aion sopivasti kunnioittaa Glorian mahtavaa brändiä mutta tuoda mukaan särmää, huumoria, ja rohkeutta.

 

Mitä se tarkoittaa käytännössä?

Digipuolta tullaan kehittämään paljon. Lehteen tehdään uudistus, joka näkyy ja kuuluu, ei vain pientä silottelua. Tämän yksityiskohtaisemmin en voi vielä sanoa.

 

Mitä ajattelet mainonnan ja journalismin suhteesta?

Rajan pitää olla selvä. Gloriassa ykkösasiani on lehti, sen digikehitys ja lukijat, mutta hallitsen myös kaupallisen puolen. Näen siellä valtavasti mahdollisuuksia, joita voi toteuttaa läpinäkyvästi ja taiten. En ole vanhanaikainen päätoimittaja, jolle myyntiosasto aiheuttaa kakomisreaktion, vaan teen mielelläni yhteistyötä.

 

Mitä kaikkea aikakauslehti voi myydä journalistisen sisällön lisäksi?

Paha kysymys. Esimerkiksi nettikauppa Net-A-Porter perusti oman luksuslehden, mutta mediatalojen ryhtyminen nettikauppiaiksi on haastavampaa. On kiinnostavaa nähdä, miten esimer-kiksi A-lehdet jatkaa Finnish Design Shopin kanssa.

 

Tuleeko Glorian painopisteolemaan printissä vai verkossa?

Kiiltävä printti sopii Glorian maailmaan, mutta se tulee vain kerran kuussa. Digipuolella voi reagoida nopeammin, ja se on myös kehittyvä ilmoitusalusta. Painotus voisi olla puolet ja puolet.

 

Miten hyödynnät aiempaa kokemustasi päätoimittajana?

Toivottavasti en saa hetimiten potkuja Sanomilta uudestaan, hehheh (viittaa hyllyttämiseensä Kaupunkilehdistä vuonna 2007). No, paljon on vettä virrannut sen jälkeen. Hyvä johtaja innostaa ja huolehtii, että tiimillä on selvät aikataulut ja yhteinen suunta, tekee taustalla työtä. Ulospäin Glorian päätoimittajan pitää toki näkyä ja edustaa.

 

Miten luksuslehti pärjää taantumassa ja ekologisten arvojen paineessa?

Käsitykseni luksuksesta on laajempi kuin perinteinen materialismi. Luksus ei ole vain kallista ja merkkejä, vaan myös esimerkiksi aikaa. Tyylion myös henkistä pääomaa. Lisäksi taantuma ei koske kaikkea: joillain aloilla menee paremmin kuin toisilla.

 

Oletko nykyisen Glorian lukija?

Olen, mikä on hassua, koska olen hyvin verkko-orientoitunut. Gloriasta tulee ylellinen fiilis, mutta siitä löytyy myös todella hyvää luettavaa.

 

Glorian päätoimittajan paikka on ollut tuulinen. Hirvittääkö?

Ei, tiesin kyllä, mihin pääni pistän. Voihan se harmittaa, jos joutuu kesken kaiken lähtemään. Mutta jos en olisi sanonut joo, se olisi harmittanut kiikkustuolissa.

Saila-Mari Kohtala, 43, aloittaa Glorian päätoimittajana 3. elokuuta. Hän siirtyy tehtävään sisältötoimisto Spoonin Suomen-johtajan paikalta. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Digitaalinen Mainostoimisto Byroon strategiajohtajana, Talentum Median kehityspäällikkönä, Markkinointi & Mainonnan päätoimittajana, Sanoma Kaupunkilehtien päätoimittajana ja Nöjesguidenin maajohtajana.